SØKER I MULTIMEDIA: Fast har utviklet nye multimediesøk, og nå blir det mulig å søke på innhold i videoer uten at alt må «tagges» med nøkkelord. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
SØKER I MULTIMEDIA: Fast har utviklet nye multimediesøk, og nå blir det mulig å søke på innhold i videoer uten at alt må «tagges» med nøkkelord. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Fast avslører digitaljuks - søker i lyd

  • datatele

Når webben utvikles med mer video og lyd, oppstår det også behov for å sortere og søke i denne informasjonen.

I dag ”tagges” videoer med nøkkelord slik at de skal være søkbare. Men det er en voldsom jobb å tagge alle videoer som legges ut på nettet.

Etter hvert som TV-kanaler og aviser har begynt å sende video på nettet, oppstår det større behov for at det kan søkes direkte i innholdet på videoen. Ved å indeksere tale, kan Fast nå tilby søk også i lyd- og videomateriale.



Lettere å finne

– Vi ser at det blir større behov for denne typen tjenester etter hvert som det florerer av videosnutter på nettet. Hvis man er interessert i nyhetsinnslag om Irak-krigen, kan man gå direkte til denne sekvensen. Man slipper med andre ord å høre gjennom hele videoen før du kommer til det som interesserer deg, og søket gjør det lettere å lete etter relevante klipp på nettet, sier administrerende direktør John Markus Lervik i Fast Search and Transfer til Teknisk Ukeblad. Lervik holdt et foredrag under innovasjonskonferansen Innovator i Trondheim i mai, hvor han utdypet den nye teknologien overfor Teknisk Ukeblad.

Teknologien for søk i tale er imidlertid sårbar for «bakgrunnsstøy» og uklar tale, derfor er den foreløpig best egnet til nyhetsopplesing og ord fra en programleder uten støy.



Stor trend

Lervik ser for seg multimediesøk som en av de store trendene på nett i tiden som kommer. Gjennombrudd vil komme når digital-TV blir utbredt og flere får TV via fiberkabel, som en rekke nettselskaper har bygget ut i Norge.

– Søk i TV via fjernkontroll vil komme, men det er utfordrende å løse på en måte som er god og brukervennlig, forklarer Lervik. Fast har allerede en del store internasjonale fjernsynskanaler på kundelista, som amerikanske NBC og Comcast.



Finner kopibeskyttet materiale

– Det viktigste er at mer og mer blir opp til DEG – brukeren, påpeker Lervik. Han er overbevist om at TV-kanalene blir mindre viktige enn de har vært. Brukerne blir mer opptatt av innholdet enn på hvilken kanal de ser det.

I motsetning til Google, som satser på søkemarkedet for privatbrukere, er Fast orientert mot businessmarkedet.

– Vi jobber med en søketeknologi som skal finne kopibeskyttet materiale som misbrukes på nettet. Det kan dreie seg om lyd og musikk, bilder eller videoer. Våre søk kan gjøre opphavsmannen oppmerksom på misbruket, utdyper Lervik.