Volvo FE Hybrid kombinerer 320 diesel-hestekrefter med 160 elektriske hestekrefter. (Bilde: Volvo Trucks)
Dette er Volvos konsepthybrid som ble lansert i 2006 og som etter videreutvikling snart er klar for serieproduksjon. (Bilde: Volvo Trucks)
Roy Hagen er direktør for Direct Sales hos Volvo Trucks i Norge. (Bilde: Volvo Trucks)
Erling Sæther er viseadministrerende direktør i transport- og spedisjonsgiganten Schenker AS. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Får Norges første hybridlastebiler

  • Motor

Volvo starter serieproduksjon av sin FE Hybrid i 2009.

Først i bestillingskøen står transportselskapet Veøy AS som kjører for godsgiganten Schenker AS.

Veøy har bestilt to biler.

Solid reduksjon

- Dette blir distribusjonsbiler som i tillegg til batteridrevet aggregat får 30 prosent innblanding av biodrivstoff. I bykjøring skal det være mulig å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene med 20-30 prosent, sier viseadministrerende direktør Erling Sæther i Schenker til TU.no

Klimamål

Hybridbiler er ett av flere konkrete tiltak Schenker iverksetter for å nå sine ambisiøse klimamål.

Selskapet skal redusere dine CO2-utslipp med 30 prosent innen 2010, og halvere dem innen 2020.

Les også: Setter ned farten for miljøet

Velger vekk diesel

Delløsning

I tillegg til gevinster fra mer moderne kjøretøy og drivstoff, sendes samtlige sjåfører nå på økokjøringskurs. Dessuten skal hastighetsregulatoren på Schenker-bilene justeres ned fra 92-95 kilometer i timen til 80-85 km/t.

- Innenfor et 20-årsperspektiv tror jeg hybrider får en vesentlig betydning. Det blir en del av svaret inntil vi har enda mer framtidsrettet teknologi på plass, mener Sæther.

Kamp om bilene

Det tror også Volvo som presenterte den første konsepthybriden i 2006. I år har de to hybrid-søplebiler i testkjøring i to svenske renovasjonsselskaper før FE Hybrid settes i produksjon neste år.

- Det er kamp om de første bilene som ruller ut av fabrikken og det blir en utfordring å klare å levere to biler til Norge neste høst. Vi ser for oss en nokså stor hybridandel framover, også for langtransport og anleggsvirksomhet på sikt, sier Roy Hagen som er direktør for Direct Sales hos Volvo Trucks i Norge.

En million per bil

Samtidig er han åpen på det han kaller «skumle parametere».

Mens en konvensjonell Volvo FE i normal utrustning koster 500-600.000 kroner, får hybridversjonen et prispåslag på rundt 400.000 kroner. FE Hybrid vil med andre ord passere millionen. Men ettersom produksjonsvolumet på bilene øker og litium-ionebatteriene blir billigere, vil hybridtillegget kunne halveres på kort tid. Det får konsekvenser for annenhåndsverdien.

- En del av investeringen vil likevel kunne hentes inn i gevinst av lavere forbruk, mindre service, mindre bremseslitasje og et annerledes kjøremønster, påpeker Hagen.

Vises fram i Oslo

Volvo Trucks har jobbet med hybridteknologi siden 1985 og har endt opp med et parallell-hybridsystem de kaller I-SAM.

Det står for Integrated Starter Alternator Motor som er en kraftplugg av en elmotor (120 kW), startmotor og generator. Den hjelper de 320 dieselhestene i sju-litersmotoren fra 0-20 kilometer i timen og i de tyngste motbakkene. I-SAM konverterer dessuten bremseenergi til strøm som lagres på litium-ionebatterier.

FE Hybrid presenteres i Oslo i dag, torsdag, i forbindelse med NHOs nyopprettede Næringslivets Klimapanel. Panelet består av 29 toppledere som skal lansere praktiske klimaløsninger.