Når de siste 20 flyene er produsert, vil det amerikanske flyvåpenet ha 185 F-22 Raptor kampfly. (Bilde: Master Sgt. Kevin J. Gruenwald)
(Bilde: Master Sgt. Jeremiah Erickson)

F-22-piloten rakk ikke å skyte seg ut

USA mistet for snart seks dager siden sitt fjerde F-22 Raptor, verdens kanskje mest avanserte kampfly.

Les også: Nok en F-22 styrtet

I helga avblåste det amerikanske flyvåpenet redningsaksjonen og bekreftet at piloten, kaptein Jeffrey Haney, omkom i styrten i Alaska.

Dette er den andre piloten som omkommer i et F-22-krasj siden flyet ble operativt for ganske nøyaktig fem år siden.

Les også: Superjager styrtet

Deler av utskytingssetet

– Beklageligvis kan vi ikke lenger anse dette som en søk- og redningsoperasjon. Basert på funn på havaristedet, vet vi nå at kaptein Haney ikke skjøt seg ut fra flyet før det krasjet, sa oberst Jack McMullen, sjef for 3. ving på flybasen Elmendorf-Richardson i Anchorage i Alaska, lørdag.

Funnene han sikter til, er deler av utskytingssetet, samt utstyr piloten hadde på seg under flygingen.

Vanskelig berging

Ifølge US Air Force vil bergingen av vraket ta opp til flere uker. Havarikommisjonen jobber i vanskelige forhold. Vrakdelene befinner seg i et mildt sagt uframkommelig område cirka 16 mil nord for Anchorage. Dessuten er det mye vann og is i krateret der flyet gikk i bakken. Den siste tiden har det vært nærmere – 30 grader celsius på havaristedet.

Flyvåpenet har naturlig nok ikke sagt mye om årsakene til flystyrten, men peker på at det ikke kom noen indikasjoner på at piloten var i vanskeligheter.

Havariet skjedde etter 80 minutters nattrening. Det var månelyst og ellers flotte flyforhold.

Geografi og topografi gjør bergingsaksjonen etter F-22-havariet til en krevende operasjon. Foto: USAF Master Sgt. Jeremiah Erickson