Color Line har koblet Color Magic til landstrøm i Oslo siden 2011. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Sigurd Enge i Bellona. (Bilde: Tore Stensvold)
Color Line har gått i bresjen for landstrøm til sine ferger i Oslo og Kristiansand. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Lekteren med LNG-motorer om bord skal produsere miljøvennlig landstrøm til cruiserederiet Aida og andre skip i Hamburg havn. Anlegget er på 7,5 MW og kan levere både 50 og 60 Hz spenning. (Bilde: Becker Marine)
Klart: Oslo havn benyttet anledningen til å legge kabler og trekkerør da Hafslund Nett og Forsvarsbygg allerede gravde grøfter langs cruisekaia og Vippetangen. Hafslund la opp ekstra høyspentforsyning til Bjørvika mens Forsvarsbygg setter opp nye lyktestolper langs festningen. (Bilde: Tore Stensvold)
Mange skip har 60 Hz-anlegg og må derfor ha en omformer om bord for å gjøre om 50Hz-strømmen fra land. Her fra Göteborg havn. (Bilde: Karl-Olof Claesson, Rambøll)

KRAV OM LANDSTRØM

EU-kravet får Bellona til å juble

EU krever at havner kan tilby landstrøm fra 2025. Det legger press på regjeringen, mener Bellona.

Landstrøm

"Sømløs" skifte fra hjelpemotorer til strøm fra land for å opprettholde funksjoner om bord når skip ligger til kai for lasting og lossing.

 

Høyspent: 1000 volt og oppover. Skip som krever høyspent: Cruiseskip, store passasjerferger. Lavspent: 440 V, 690 V, -1000 V): Offshoreskip, frakteskip.

På land: Kabel inn til transformator og eventuelt frekvensomformer fra 50 Hz på land til skip som har 60 Hz-anlegg.

På skip: Tilkoblingsskap, transformator og kontrollsystem.

  • Ved å benytte internasjonale standarder, skal ethvert skip kunne koble seg til landstrøm. Skiftet fra generator til landstrøm må skje "sømløst" for ikke å ødelegge systemer om bord.
  • Ved å bruke landstrøm kan skipene slå av hjelpemotor og generator som produserer strøm til nødvendige funksjoner om bord. Dermed slipper man helt utslipp av helseskadelig NOx, svovel, sotpartikler og klimagassen CO2.

Standarder

  • Alle de tre internasjonale standardiseringsorganene ISO, IEC og IEEE er blitt enige om standarder både for høyspent og lavspent landstrøm. Høyspentstandarden ble vedtatt i juli 2012.

Her finner du høyspentstandarden.

  • Standard for lavspent tilkobling, det vil si under 1000 volt, ble vedtatt i 2014 og er kalt: «ISO IEC PAS 80005-3: Utility connections in port: Low Voltage Shore Connection (LVSC) Systems – General requirements».

Her finner du lavspentstandarden.

Last ned DNVs klassekrav for landstrøm her.

EU-direktivet om alternativ drivstoff finner du her.  Artikkel 4.5 krever landstrøm innen 2025.

Havner med landstrøm i Sverige

Ystad: 5 punkter, 50/60Hz, høyspenning

Gøteborg: 3 punkter, 50Hz, høyspenning

Gøteborg: 1 punkt 60Hz til Stena Lines Tysklands-ferge, høyspenning

Gøteborg: 1 punkt 50Hz til Stena Lines Danmarks-ferge, høyspenning

Karlskrona: 1 punkt 50Hz til Stena Lines Polen-ferge, høyspenning

Trelleborg: 6 punkter 50Hz til Polen-ferger, høyspenning

Stockholm: flere 400V 50Hz tilkoblinger for b.la. Ålands-fergene (Finland)

Kilde: ABB

Landstrøm til cruiseskip, offshorefartøy og andre fartøy som ligger flere timer til kai, kan spare innbyggere for helseskadelige utslipp av nitrogenoksider (NOx), svovel og sotpartikler. I tillegg går klimautslippene ned.

Derfor vil EU kreve at alle større havner har et slikt tilbud på plass i løpet av 10 år, ifølge et EU-direktiv fra i fjor.

Europakommisjonen karakteriserer dette direktivet som EØS-relevant, noe som betyr at det også vil gjelde Norge.

Les også: Hurtigruten vurderer å bygge nye skip

Lederrolle

– Bellona er svært glade for at EU tar lederrollen på et felt som Norge har forsømt. Dette er nettopp et slikt politisk krav vi har etterlyst, sier Bellona-rådgiver Sigurd Enge.

Til nå har tilrettelegging for landstrøm vært opp til hver enkelt havn. I Norge er det bare Color Line som har vært pådrivere for landstrøm til sine skip i Oslo og Kristiansand. Bergen kom på banen i juni og åpnet ett lavspent tilkoblingspunkt for offshoreskip på Skoltekaien.

Les også: Slik vil kineserne bygge den gigantiske Nicaragua-kanalen

Mange gode ønsker

Mange havner ønsker å tilby landstrøm. I Oslo er deler av kablingen lagt på plass for å kunne tilby cruiseskip landstrøm. Men de største investeringene i infrastruktur, deriblant transformatorstasjon, gjenstår.

Kostnadene for Oslo havn og andre kommunale havner, står ikke i forhold til det antall cruiseskip som kan benytte seg av landstrøm.

På den annen side bruker ikke Disney Cruises skip med landstrømtilkobling ettersom verken Oslo, norske fjorder eller andre havner kan tilby landstrøm til de tre cruiseskipene som er klargjort for det.

Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»

Color Line har gått i bresjen for landstrøm til sine ferger i Oslo og Kristiansand. Håkon Jacobsen

Dugnad og spleising

Bellona etterlyser et spleiselag der fylker, kommuner og stat går sammen. Men det må en plan til.

– Nå må regjeringen sette seg ned og planlegge hvordan dette skal gjennomføres i Norge. De må finne ut hvilke krav de skal stille til hver enkelt havn, hvilke tidsfrister de skal sette og hva dette vil koste, sier Enge.

Han er svært glad for at det kommer et direktiv som plasserer ansvaret for utbygging av landstrøm.

– Hittil har det vært en stillingskrig om hvorvidt havnene eller skipene skal ta investeringene først. Nå sier EU at havnene skal begynne, mens skipene skal koble seg på.

Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor

Regjeringsplan

Til Teknisk Ukeblad opplyste regjeringen i går at Samferdselsdepartementet har ansvar for en helhetlig plan for landstrøm.

– Det var nytt for meg, men veldig bra at de tar tak i dette, sier Enge.

Han peker på at landstrøm til cruiseskip allerede er påbudt i Canada og flere stater i USA.

– Derfor er stadig flere av skipene som kommer til Norge rigget for dette. Nå er det på tide å få opp tempoet, dette er ikke rakettforskning, sier Enge.

Mitt skip er lastet med: Mitt skip er lastet med...skip

Lærer: Gjennom prosjektet Rensea skal turistopplevelser rundt Grønland med motorseilbåter bli mer miljøvennlig. Bellona og Sigurd Enge er sterkt involvert.
Sigurd Enge i Bellona. Tore Stensvold

Sverige og Tyskland

Göteborg har lenge tilbudt strøm til cruiseskip, men Norge har ikke kommet etter. I Oslo bygget Color Line, sammen med Bellona, landstrømanlegg til Kiel-fergene i 2011. Siden har lite skjedd.

 I sommer fikk Hamburg et landstrømtilbud i form av en lekter som produserer strøm ved hjelp av  LNG-drevne generatorer. Tyske Aida Cruises benytter landstrømkoblingen i Hamburg.

– Dette er ikke første gang at EU må dra Norge etter seg i miljøpolitikken. Dette direktivet vil angå alle de store havnene i Norge. Også mindre havner med stor cruisetrafikk og mye lokal luftforurensing, som Flåm, Aurland og Geiranger, bør stille seg foran i køen når strømkablene skal deles ut, mener Enge.

Les også: Carnival bestiller verdens første cruiseskip med LNG-motor