vent5 (Bilde: Shivraj Gohil / Spacesuit Media)

Venturi Buckeye Bullet 3

Etter tre år med dårlig vær, satte elbilen endelig rekord

Fransk-amerikansk 3000 hk-elbil.

549,43 kilometer i timen/341,4 miles i timen.

Det er den nye hastighetsrekorden for en elektrisk bil.

Venturi Buckeye Bullet 3 (VBB-3) heter farkosten som satte rekorden i Bonneville salt flats i USA 21. september.

Ferdig for 3,5 år siden

Rekorden er gjennomsnittshastigheten av to løp i motsatte retninger over én mile (1,6 kilometer) i løpet av en time, i tråd med reglementet fra det internasjonale bilsportforbundet (FIA).

I tillegg oppnådde elbilen en toppfart på 576 kilometer i timen (358 mph).

VBB-3 i Bonneville salt flats, Utah.
VBB-3 i Bonneville salt flats, Utah. Foto: Venturi

VBB-3s rekord er lenge varslet: Farkosten ble faktisk ferdigbygget allerede i første halvår 2013. Planen var å sette hastighetsrekorden i september samme år.

Men etter dette har mye regn og dårlig vær satt stopper for rekordforsøk på saltslettene i Utah tre år på rad. 

1,6 tonn batteri

VBB-3 er laget i karbonfiber og aluminium og veier 3,5 tonn.

VBB-3 var ferdig våren 2013.
VBB-3 var ferdig våren 2013. Foto: Venturi

Batteriet utgjør 1,6 tonn og er satt sammen av 2.000 litiumjernfosfatceller (LiFePO4) fra A123 Systems.

Det forsyner strøm til to elmotorer, én på hver sin aksling, med en ytelse som oppgis til opp til 2.200 kW/2.800 Nm.

Kjøretøyet har en motstandskoeffisient på 0,13 Cd og måler 11,35 i lengden, 1,06 meter i bredden, mens halefinna er 1,57 meter høy.

Navnet Buckeye Bullet spiller på at farkosten er konstruert i Ohio.
Navnet Buckeye Bullet spiller på at farkosten er konstruert i Ohio. Foto: Venturi

Forrige generasjon, VBB-2.5, oppnådde en hastighet på 495 kilometer i timen allerede i 2010. Den hadde en langt mindre batteripakke, 400 kg, og en elmotor på framakslingen med langt mindre effekt (600 kW).

Året før, i 2009, oppnådde VBB-2 487 kilometer i timen med et brenselcellesystem om bord i stedet for batteri.

Bedre elektriske drivlinjer

Prosjektet er et samarbeid mellom det franske selskapet Venturi og Ohio State University, nærmere bestemt «The Ohio State Center for Automotive Research» (OSU CAR).

– Med tre tusen hestekrefter er VBB-3 verdens kraftigste elbil. Vi måtte demonstrere at den også er raskest.

– I tillegg viser vi at samarbeid mellom industri og akademia kan gi verdifulle bidrag, sier Gildo Pallanca Pastor, som har eid Venturi siden 2000, i en pressemelding.

Roger Schroer fra Transportation Research Center i Ohio har sittet bak rattet på alle hastighetsrekordene.
Roger Schroer fra Transportation Research Center i Ohio har sittet bak rattet på alle hastighetsrekordene. Foto: Venturi

Å sette en hastighetsrekord er et håndfast mål som gjerne også gir en del pr. Men ifølge Venturi brukes dette som en testlab for å videreutvikle elektriske drivlinjer - noe selskapet påpeker er blant bilindustriens viktigste oppgaver framover.

Samme tilnærming har de til deltakelsen i elektrisk motorsport.

Venturi Automobiles er en av leverandørene som stiller med egenutviklet drivlinje i Formula E-serien. Tredje sesong starter i Hong Kong 9. oktober. Regjerende mester er sveitseren Sébastien Buemi som blant annet har kjørt Formel 1 for Toro Rosso.

Venturis Formel E-bil under løpet i Berlin i mars i år.
Venturis Formel E-bil under løpet i Berlin i mars i år. Foto: Spacesuit Media

Venturi ble etablert i 1984 og presenterte sin første prototyp i Paris samme år.

Allerede i 2004 lanserte selskapet en elektrisk sportsbil - den takløse toseteren Fétish som er produsert i noen få eksemplarer. 

Volvo-eier blar opp

Mens Venturi VBB altså har satt flere elektriske hastighetsrekorder de siste årene, prøver det britiske prosjektet Bloodhound sette den ultimate landhastighetsrekorden:

Målet er å kjøre raskere enn 1000 miles i timen (1609 kilometer i timen). 

I stedet for firehjulstrekk som på VBB-3, får Bloodhound SSC framdrift fra en Rolls-Royce EJ200-jetmotor, kjent fra kampflyet Eurofighter Typhoon, og tre hybridrakettmotorer fra Nammo.

Bloodhound har fått ny storsponsor.
Bloodhound har fått ny storsponsor. Foto: Stefan Marjoram

I første omgang skal bilen oppnå supersonisk hastighet på en opparbeidet bane i Sør-Afrika om et år fra nå. Deretter er planen å gjennomføre det første rekordforsøket høsten 2018.

Bloodhound-prosjektet har pågått i rundt ti år og har lidd under flere forsinkelser i senere tid, hovedsaklig på grunn av økonomiske problemer.

Det skal det være slutt på nå: Mandag kom meldingen om at de har fått volvoeieren Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) inn som største sponsor. Det kinesiske selskapet skal bidra både med finansiell og teknisk støtte.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)