Ingen av de åtte FME-sentrene som ble offentliggjort i går handler om transport. (Bilde: Arkiv)

– Ett forskningssenter mangler

  • Kraft

Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og de fleste er enige om at man ikke kommer utenom klimatiltak i transportsektoren dersom Norges klimagassutslipp skal reduseres.

– Må komme

To av de 12 kandidatene som ble vurdert i finalerunden for forskningssentrene for miljøvennlig energi (FME) handlet om transportsektoren. Ingen av disse var blant vinnerne da disse ble lansert i går.

– Vi savner noe innenfor transportsektoren. Det er absolutt noe som må komme etter hvert, sier Marius Holm, nestleder i Bellona.

Dette er de åtte FME-sentrene:
Her er forskningsvinnerne

Av de åtte sentrene som ble offentliggjort skal to sentre jobbe med offshore vindkraft, to med CO2-fangst og -lagring, mens tre andre skal konsentrere seg om solceller, bioenergi og nullutslippsbygg. Det siste senteret skal jobbe for mer miljøvennlig og helhetlig utforming av fornybar energi.

Bredde og dybde

Bellona er ellers godt fornøyd med opprettelsen av de åtte FME-sentrene.

– Det er bra at man har valgt å gå tungt inn i noen nøkkelteknologier, men samtidig ivaretatt en bredde i de nyopprettede energisentrene, sier Holm.