Alle leveranser til Hardangerbrua har nå vært ute på anbud. Det franske firmaet ArcelorMittal Wire France er det eneste som vil levere hengestenger og kabler til å trekke tårnene tilbake under stålmontasjen. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Ett firma vil levere hengestenger til Hardangerbrua

Byggeleder Asbjørn Valen i Statens vegvesen er svært overrasket over den lave interessen, men han slapp et prissjokk. Lav interesse betyr gjerne høyt prisnivå, men ikke denne gangen. Anbudet på 13,245 millioner kroner ligger omtrent der det skulle, i følge Vegvesenets overslag.

Hvis det franske firmaet ikke har tatt uakseptable forbehold, skal det levere og overflatebehandle 134 hengestenger med hoder. Disse har en samlet vekt på 214 tonn. Oppdraget omfatter også leveranse av fire kabler som skal brukes til å trekke tårnene tilbake under montasje av bærekablene og stålkassen. Disse veier til sammen 20 tonn. På norske hengebruer har det vært vanlig å regulere tårnene ved å forskyve tårnsadlene, men på Hardangerbrua blir de vertikale kreftene så store at Vegvesenet frykter at man vil få problemer med å flytte på sadlene.

Franskmennene skal bare levere utstyret, montasjen utføres av det danske firmaet MT Højgaard. Oppdraget omfatter ikke de aller korteste hengestengene midt i spennet. Levering av disse inngår i en annen entreprise.

Innen 1. september 2011 må alle kabler og hengestenger være levert. Brua åpnes våren eller forsommeren 2013. Med sitt 1 310 meter lange hovedspenn blir den Norges klart lengste hengebru.