Marius Dalen i Bellona (Bilde: Bellona)

- Et skritt tilbake

  • Klima

Regjeringen besluttet i dag å utsette hevingen av den tyske ubåten U-864, for å utrede nærmere skadene ved et eventuelt uhell knyttet til kvikksølvlasten kan skade hav- og kystmiljøet.

Dette får Bellona, som mener utredningsarbeidet om hevingen av U-864 er mer enn godt nok, til å reagere.

Viktig opprydning

– Det er ille at et viktig giftoppryddingsprosjekt blir utsatt fordi én person går imot konklusjonene i til Kystverket og 40-50 eksperter i Det Norske Veritas, sier Marius Dalen, fagrådgiver i Bellona.

Utsettelsen innebærer etter all sannsynlighet at vraket tidligst blir hevet i 2012. Og de 67 tonnene med kvikksølv som er lagret i båten blir liggende i enda et par år.

- Vi har vært gjennom mange runder der Kystverket og Veritas har kommer frem til at miljørisikoen ved heving er akseptabel. Det vi gjør nå er å ta ett skritt tilbake. Utredningsfasen burde nå være over, og hevingen burde igangsettes så snart som mulig, sier Dalen i en melding.

Krever høring

Regjeringen satte i fjor av nærmere 600 millioner kroner til arbeidet i årets statsbudsjett.

Ifølge NTB vil stortingspolitikere nå ha høringer i Stortinget om saken. Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) fra Hordaland mener dette er et politisk sparespill.

– Regjeringen har behov for å kutte, og den har nå lagt et løp for å kutte hevingen av ubåten, sier Sortevik som vil kreve høringer med alle involverte parter når saken kommer til Stortinget. Han viser til at Stortinget overprøvde regjeringens beslutning om tildekking av ubåten våren 2007. Det kan skje igjen, mener han.

Kritisk rapport

Hans kollega i transportkomiteen, Øyvind Halleraker fra Høyre, har også engasjert seg sterkt i saken. Han er fornøyd med at saken kommer tilbake til Stortinget. Også han ønsker bred høring om det som har foregått.

– På bakgrunn av den kritiske rapporten mente jeg at det ikke var annet å gjøre enn å nullstille og gjennomgå prosjektet på nytt. Det går statsråden nå inn for, sier Halleraker som i likhet med Sortevik vil ha ubåten hevet.

Nei til omkamp

Miljøbevegelsen har engasjert seg sterkt for heving av ubåten. Ingar Flatlandsmo i Naturvernforbundet i Hordaland er skuffet over at regjeringen vil utrede tildekking nok en gang:

– Den kampen har folket på Fedje, miljøbevegelsen og politikere også fra regjeringspartiene vunnet for lenge siden. Det er ikke akseptabelt at de nå vil ta en omkamp, sier han.

Tror på heving

Dagens ordfører på Fedje, Kristin Handeland (Ap) har stått på for heving siden hun ble valgt i 2007. Hun har fortsatt god tro på at ubåten skal bli hevet.

– Vårt mål har hele tiden vært at ubåten og kvikksølvet skal vekk. Det har ikke forandret seg, sier Handeland som støtter seg til at fiskeriministeren har sagt at vedtaket om heving står fast.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.