Et luftig teletilbud

  • ikt

Den 7. mars i år fikk selskapet, som på det tidspunkt knapt nok var etablert i Norge, en av to landsdekkende lisenser for bygging av radioaksessnett i frekvensbåndet 26 GHz.

Broadnet Norge fikk den andre lisensen. Sammen med fem lokale ElTele-selskaper, som fikk regionale lisenser i samme frekvensbånd, forplikter de seg til i løpet av to år å ha et tilbud i minst 60 byer og tettsteder i hele landet.

Operatør i en fei

Dette viser med all tydelighet hvor raskt det i dag er å stable et operatørselskap på bena, også i aksessnettet, hvor Telenor var enerådende med sine kobberkabler. – Vi er allerede i gang med testkjøring i Bergen, sier Formus' forholdsvis nytilsatte administrerende direktør, Knut Digerud. Han kommer senest fra Telenor, hvor han blant annet var med på å bygge opp mobilsatsingen hos Esat Digifone i Irland.

– Før året er omme, vil vi ha et kommersielt tilbud i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Vi er for tiden inne i en hektisk etablerings- og investeringsfase, forteller Digerud.

Formus har allerede om lag 40 ansatte. Selskapets totale investeringsramme for utbygging i Norge beløper seg til ca. 200 millioner kroner. – Denne investeringen gjør oss i stand til å tilby små og mellomstore brukere et garantert og sikkert kommunikasjonstilbud. Utbyggingen skjer i nært samarbeid med vår hovedleverandør Alcatel, som også tar seg av selve installasjonene.

Europeisk satsing

Bak Formus står amerikanske eiere. Selskapet har imidlertid Europa i hovedfokus, og har spesialisert seg på å søke europeiske radioaksesslisenser.

– Formus er allerede operativ i Tyskland og Polen. I tillegg har vi fått lisens og åpner i løpet av kort tid kommunikasjonstjenester i – foruten Norge – Finland, Irland, Spania og Sveits. Selskapet har dessuten prøvelisenser i flere andre land, blant annet i Danmark, hvor det blir bestemt i desember hvem som får lisens. I Sverige er tidsplanen ennå ikke klar, men målet er å få lisens i alle disse landene, sier Digerud.

Fleksibilitet

Hvordan skal så Formus ta markedsandeler? – Blant annet gjennom fleksibilitet. Kundesegmentet er, som nevnt, små og mellomstore bedrifter. Spesielt er bedrifter i etableringsfasen interessante. Det samme gjelder bedrifter som flytter eller som ekspanderer raskt. Dessuten blir det mer og mer vanlig at bedrifter ønsker å sikre seg med en alternativ kommunikasjonskanal. Vi er etter hvert blitt så avhengige av 100 prosent oppetid at redundans er nødvendig, sier Digerud.

Han forteller at kommunikasjonen kun er avhengig av fri sikt fra systemets 360 graders rundtstrålende antenner. I den andre enden tas signalene imot av tallerkenantenner med svært beskjeden størrelse. Likevel er rekkevidden flere kilometer.

Formus vil også satse på innhold. Selskapet forhandler om oppkjøp av en Internett-leverandør, men har ennå ikke undertegnet noen avtale.