Boligplattform: Plattformen ble brukt som boligplattformen ved Njord A da den fikk slagside i går.

FLOATEL SUPERIOR

– Et betydelig antall regelverksavvik

Petroleumstilsynet var bekymret for om eierne av Floatel Superior hadde god nok kjennskap til regelverket.

Ptils ansvar

  • Petroleumstilsynet har ansvar for tilsyn og godkjenning av innretninger på norsk sokkel. Men de kan trekke på sakkyndig bistand fra andre offentlige etater, institusjoner  og selskaper som har særskilt kompetanse,  i samsvar med inngåtte samarbeids-  og bistandsavtaler.
  • I forhold til faglig bistand fra Sjøfartsdirektoratet gjelder dette maritime forhold relatert til flyttbare og permanent plasserte innretninger,  der direktoratet har maritimfaglig kompetanse.

STAVANGER: I går løsnet et anker og slo hull i to ballasttanker på boligplattformen Floatel Superior. I tillegg kom det vann inn i selve strukturen. Situasjonen var dramatisk, og over 300 personer ble evakuert.

Teknisk Ukeblad skrev i går at det ble funnet en rekke feil i forbindelse med godkjenning av plattformen for norsk sokkel. Blant annet påpekte Sjøfartsdirektoratet 19 feil som kan knyttes til stabilitet.

Les også: Forstår ikke hvorfor ankeret løsnet

Kun rådgivende

Sjøfartsdirektoratet undertreker at det kun har en rådgivende rolle overfor Petroleumstilsynet i deres tilsyn med petroleumsvirksomhet på norsk sokkel.

Riggen er ikke registrert under norsk flagg, og Sjøfartsdirektoratet har dermed ikke flaggstatsmyndighet for denne innretningen.

– Sjøfartsdirektoratet deltok som rådgivende part for Petroleumstilsynet ved deres tilsyn på riggen, og påpekte en rekke mangler som måtte utbedres før Petroleumstilsynet kunne utstede Samsvarsuttalelse for riggen,  sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet i en melding.

Rettet feil

Ifølge Petroleumstilsynet ble feilene Sjøfarstdirektoratet påpekte rettet før boligplattformen fikk såkalt samsvarsuttalelse (SUT).

– Feilene ble rettet, med unntak av et langsiktig unntak på at de ikke har to ulike målemetoder for å måle nivå i ballasttankene. Dette er et unntak som mange flyttbare innretninger har, og anses ikke som sikkerhetskritisk. Det har heller ikke hatt noen innvirkning på denne hendelsen eller håndteringen av den, sier pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Boligplattform evakueres etter skade på ballasttank

Mistenker hemmelighold om nestenulykke  

Flere spørsmål

Det er likevel flere uavklarte spørsmål i denne saken.

I oktober 2010 påpekte Petroleumstilsynet overfor Floatel International at det var funnet en rekke feil med plattformen. Funnene indikerte at at selskapet ikke hadde tilstrekkelig kompetanse på norsk regelverk.

– Våre verifikasjoner under SUT-behandlingen er basert på stikkprøver. Som det framgår av rapportene ble det avdekket et betydelig antall regelverksavvik både under tilsynet med selskapets styringssystem og under de enkelte fagtilsynene på innretningen. Dette er regelverksavvik som selskapet selv ikke ser ut til å ha avdekket gjennom sin samsvarsmåling, skriver tilsynet.

Ble godkjent

To måneder senere var plattformen godkjent for norsk sokkel.

Teknisk Ukeblad har etterspurt dokumentasjon på hvordan Floatel klarte å overbevise Ptil om at de hadde tilstrekkelig regelverksforståelse i løpet av to måneder.

Les også:

Petroleumstilsynet avdekket en rekke feil på riggen

– Vi fører ikke tilsyn med pølsebuer