Epsilon redder Raufoss

Konkursspøkelset er ikke lenger så levende for bildelfabrikanten Raufoss. Neste uke legges halvårstallene fram.

Viseadministrerende direktør Leif Bronken på Raufoss ASA tilbakeviser kontant konkursryktene som har gått:

- Det går faktisk svært bra for oss nå. Utviklingen i anlegget her på Raufoss er positiv og igangkjøringen i Canada-anlegget har gått fint, hevder han. - Vi har til og med startet leveranser til den nye amerikanske Chevrolet Malibu. Så nå lysner det!

Nybilsalget i Europa har gått tregt i det siste, men bilfabrikantene tenker langsiktig. De tar Raufoss med på utviklingen.

- Opel Signum har kommet i gang for fullt sammen med ny SAAB 9.3 Cabriolet. Vi har dessuten stor tiltro til den nye Vectra stasjonsvogn. Produksjonen starter i oktober, sier Bronken.

Epsilon

Salget av den vanlige Opel Vectra kunne imidlertid ha vært bedre. De har levert 77.000 biler i Europa i første halvår og Saab har solgt ca 25.000 nye 9-3 i Europa. Det gjør at GM hittil har levert noe over 102.000 biler på det de kaller Epsilonplattformen, der Raufoss-teknologien er sentral.

- I Europa er Epsilon like stor som Ford Mondeo, så vi henger med! Dessuten bearbeider vi flere nye prosjekter på modeller som kommer i 2007-08 - det er langt frem i bilverdenen, sier Bronken til tu.no.

De finansielle problemene ser også ut til å finne sin løsning.

- Nye låneavtaler er på plass med GM og finansieringen av vår RAT-avdeling (teknologiavdeling) i USA er således sikret fremover. Dette gjelder også med tanke på å utvide og ferdigstille fabrikken i Canada for volumer opp mot 600.000 biler per år. Det kan derfor virke som om ryktene om at " noen" skal kjøpe et "konkursbo" er overdrevne.

En av årsakene til at Raufoss nå ser ut til å klare seg bedre, er at ingeniørene kan så mye om understell.

Lette understell blir viktigere og viktigere av to årsaker: For det første må bilenes totalvekt ned om forbruket skal kunne reduseres så mye som EU krever.

For det andre kreves mer og mer av understellet fordi bilkarosseriene blir stivere og stivere; understellet må ta en større del av jobben for å skape komfort og sikkerhet. Da ønskes lavere ufjæret vekt og derfor stiller Raufoss sterkt, med sin spesialkompetanse innen forming av vanskelige detaljer i høyfast aluminium.

Det som gjorde at Raufoss Ammunisjonsfabrikker AS i sin tid startet bildelproduksjon, var at de ville ha et sivilt bein å stå på. Ingeniørene kunne svært mye om forming av kompliserte deler (granater og granathylser) basert på ekstruderte materialer.