Enkeltskrog holder

Enkeltskrogsskip er gode nok bare de vedlikeholdes og mannskapene står for godt sjømannskap. Det framholder FNs International Maritime Organisation (IMO).

IMO har flere underkomiteer.

- Deres underkomité for skipskonstruksjon og -utstyr påstår at enkeltskrogsskip uten videre møter de gjeldende sikkerhetskravene, sier skipsfartsdirektør i Det Norske Veritas (DNV)Tor Svensen.

Han er likevel godt fornøyd med at skipsfartsindustrien har tatt skritt for å øke sikkerhetsnivået, også for enkeltskrogs bulkskip.

DNVs arbeid er å klasse skip, hvilket er å håndtere risiko , altså å senke risikoen for å miste mannskap og skip til et nivå som er akseptabelt for rederiene og for samfunnet.

På spørsmål om ikke dobbeltskrog likevel er sikrere, svarer Svensen: - Det som beskrives av krav i kapittel XII i International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), og kravene i IACS/IMO for 2002/2003, oppfyller helt klart ønskene om å redusere risiko.

Svensen mener at det finnes operasjonelle eller økonomiske grunner til at myndighetene ønsker seg dobbeltskrog, men begrepene må ikke blandes.

Svensen er redd for at en altfor tidlig utfasing av enkeltskrogsskip vil skape et slags A- og B-marked og raskt skyve teknisk sett fullgode enkeltskrogsskip inn i glemselen.

- En tvangsfjerning av gode arbeidshester kan ikke forsvares med sikkerhetsargumentasjon, mener han.

DNVklasser over 10 prosent av disse skipene og vil ikke at de unødvendig skal degraderes på grunn av frykt for deres sikkerhet.