SNART ER DET SLUTT: Krangelen om termineringspriser - for utenforstående en heller kryptisk saksmasse - har opptatt telebransjens tallknusere og informasjonsavdelinger i årevis. (Bilde: colourbox.com)

Enden i sikte for mobilpriskrigen

  • IT

Krangelen om termineringspriser

  • Termineringspris er prisen en mobiloperatør kan kreve for å koble en samtale fra en annen operatør til mobilnettet sitt.
  • Satsene bestemmes av Post- og teletilsynet (PT) ut fra aktørenes størrelse, såkalt «asymmetrisk» termineringspris. Dette gir de mindre aktørene større muligheter til å konkurrere med de store.
  • På sikt vil PT ha like vilkår for alle. I et vedtak fra november 2008 måtte utfordrerne Tele2 og Network Norway kutte sine termineringspriser med nesten 40 prosent innen juli 2010, mens Telenor måtte kutte prisen med 25 prosent.
  • PT gjorde «alle» misfornøyde: Telenor, NetCom, Tele2, Network Norway, TDC, Barablu og konkursrammete MTU klaget alle inn vedtaket.

  • I mai i fjor vedtok Samferdselsdepartementet at Tele2 og Network Norway kunne senke sine termineringspriser saktere enn alle andre markedsaktører, for å lokke dem til å investere penger i bygging av et tredje mobilnett i Norge.

«Nytt termineringsvedtak legger til rette for det tredje mobilnettet», lyder tittelen på en pressemelding fra Post-og teletilsynet (PT) i går.

Her går det nøkternt fram at tilsynet har pålagt mobiloperatørene Telenor, NetCom, Tele2, Network Norway, Ventelo og TDC å «redusere sine termineringspriser trinnvis frem til 2013».

Advarsel

Bak PTs sobre tekst skjuler det seg en årelang og forholdsvis veldokumentert strid i norsk telekombransje, og har konsekvenser som til sjuende og sist påvirker sluttregningen for norske mobilbrukere.

Men aller først: Om ordet «termineringspris» framstår som noe uforståelig og skremmende for deg – eventuelt dørgende kjedelig – bør du snarest mulig utføre ett av to valg:

  • 1. Stans lesingen av denne artikkelen umiddelbart før du blir irritert (den handler i stor grad om nettopp dette ordet).
  • 2. Flytt blikket mot faktaboksen til høyre noen sekunder, og se om det blir litt bedre før du eventuelt klikker deg bort.

Tilbake igjen

Vedtaket fra i går, som gjengis i tabellform under, betyr i klartekst at kunder av Telenor og NetCom fortsatt skal betale høyere pris for å ringe til Tele2/Network Norways nett enn motsatt.

LANGSOMT NEDOVER: PTs vedtak minsker termineringsprisene gradvis ned til 15 øre i 2013, og skjærer alle unntatt Network Norway over én kam fra juli 2011.

Gjør alle misfornøyde

PT har også tidligere fattet slike vedtak, senest i november 2008, noe som utløste følgende overskrifter i diverse nettsaker her i TU:

– Prisvedtak truer distriktene

– PT bryter loven

Nytt mobilnett i det blå

– Vi er bunnsolide

Hvordan har så PT tenkt denne gangen? Jo, de har lenge villet oppnå to ting i det norske mobilmarkedet:

  • 1. At termineringsprisene blir likest mulig for alle og lavest mulig.
  • 2. Sterkere konkurransepress på de to store – Telenor og NetCom.

For å oppnå punkt to – sterkere konkurranse – trenger Norge et tredje fullverdig mobilnett, ellers vil markedet til «evig tid» bestå av de To Store (Telenor og NetCom), og en haug med mindre aktører som helt eller delvis leier deres nett.

For å balansere de to hensynene, har PT gjennom flere prisvedtak tilsynelatende søkt å gjøre alle parter omtrent like misfornøyde:

De små aktørene fordi inntektene fra termineringspriser reduseres, de store fordi forskjellen mellom aktørene ikke reduseres raskt nok ned mot null.

Ikke lenger kjære mor

Nye teletilbydere i Norge har altså hittil i en oppstartsperiode fått en del fordeler fra PT i forhold til NetCom og Telenor.

Perioden med unntak om krav om «effektive priser» har for såkalte virtuelle mobiloperatører (de som leier nett) vært tre til fire år, mens perioden for operatører som bygger landsdekkende nett (Tele2/Network Norway) har vært fem til ti år.

I gårsdagens vedtak avsluttes den mildere reguleringen for oppstartere, og de såkalte asymmetriske prisene har fått en utfasingsdato: 1. januar 2013.

Fra dagens høyeste pris på 90 øre skal termineringsprisen per minutt ned til 15 øre.

Denne gangen har PT, med ESA-bekymringer som bakteppe, med andre ord valgt å gjøre de mindre aktørene aller mest misfornøyde.

ESA ser nemlig på ulike termineringspriser som en uting, med mindre det fører klare forpliktelser med seg for at man utnytter merinntektene til utbygging av infrastruktur som i siste instans kommer forbrukerne og konkurransen til gode.

– Truer utbyggingen

Forventningene om et fullverdig tredje mobilnett i Norge knytter seg hovedsakelig til samarbeidet mellom Tele2 og Network Norway.

Direktør Haakon Dyrnes i Tele2 Norge.
OPPGITT: Tele2-sjef Haakon Dyrnes. Tele2

Byggingen er for lengst i gang, men møtte en solid hump i veien i form av finanskrisen.

For administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2 Norge er «moroa» med høyere termineringspris enn NetCom/Telenor over allerede i juli neste år (se tabell om du er nysgjerrig), mens utbyggingspartner Network Norway er tilgodesett med nok et år etter det.

Men så er det slutt.

Dyrnes mener det siste PT-vedtaket torpederer utbyggingen i stedet for å oppmuntre/true til raskere takt, slik PTs ikke veldig skjulte hensikt er.

– Jeg er ikke lenger overrasket over vedtak fra PT, men jeg er opprørt på norske mobilbrukeres vegne. Vi har en markedssituasjon i det norske mobilmarkedet hvor to aktører kontrollerer over 80 prosent av markedet, hovedsakelig fordi de eier sitt eget mobilnett. PT skyver forbrukerne foran seg i sin retorikk, kutter termineringsprisene og innfører symmetri enda raskere enn tidligere forslag, slik at hovedutfordrerne til Telenor og NetCom får sine inntekter dramatisk redusert, sier Dyrnes.

Kobler inn Samferdselsdepartementet

Tele2 og Dyrnes varsler at vedtaket også denne gangen klages inn til Samferdselsdepartementet, – Prisvedtak truer distriktene

– Hvis dette vedtaket blir stående, har vi en situasjon hvor rammevilkårene for utbyggingen av det tredje mobilnettet forverres – og vi risikerer at mobilmarkedet fortsatt vil domineres av duopolet (Telenor og NetCom, journ. anm.). Det er det ingen forbrukere som er tjent med, og jeg er derfor glad for at også Konkurransetilsynet har vist interesse for å se nærmere på konkurransen i mobilmarkedet. Samtidig er jeg trygg på at Samferdselsdepartementet vil forstå våre argumenter, sier Dyrnes.

– God samfunnsøkonomi

«Den siste fasen med lempelig regulering av Tele2 og Network Norway legger til rette for fortsatt utbygging av det tredje mobilnettet i Norge, ved at samlede merinntekter fra terminering dekker partenes investeringskostnader», heter det fra PT når tilsynet begrunner vedtaket på sine hjemmesider.

«Den siste fasen med lempelig regulering av Tele2 og Network Norway legger til rette for fortsatt utbygging av det tredje mobilnettet i Norge, ved at samlede merinntekter fra terminering dekker partenes investeringskostnader», heter det fra PT når tilsynet begrunner vedtaket på sine hjemmesider. STÅR PÅ SITT: Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet (PT).

– Like priser for like tjenester er en viktig forutsetning for å unngå at samtalene prises forskjellig avhengig av hvilket nett man ringer til, sier PT-direktør Willy Jensen.

Han mener prisene skal reflektere et effektivt nivå så raskt som mulig, slik at den indirekte subsidieringen av andre aktiviteter via termineringsprisene tar slutt.

– Og for å komme kritikerne i forkjøpet: Vi er klar over at denne strammere reguleringen av termineringsprisene kan medføre også negative effekter i sluttbrukermarkedet, for eksempel at samtaleprisene kan presses opp eller at subsidieringen av telefoner presses ned. Men dette vil i så fall bidra til at sluttbrukerne blir konfrontert med korrekte priser for de ulike tjenestene og vil tilpasse sitt forbruk i tråd med dette. Dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Willy Jensen.





Les også: Til kamp for symmetriske priser

Krangler om teleprisene