MARITIM

En av Norges største fiskebåter skal kunne gå på batteri i veldig korte perioder

Får LNG-, diesel -og batteriframdrift.

Sunny Lady skal bygges i Tyrkia og blir en av Norges største fiskebåter.
Sunny Lady skal bygges i Tyrkia og blir en av Norges største fiskebåter. Illustrasjon: Salt Ship Design
Arne FenstadArne FenstadJournalist
9. sep. 2019 - 16:14

– Vi ønsker å drive bærekraftig høsting av fisk, og for oss er det viktig å redusere klimaavtrykket i tiden fremover, sier fiskebåtreder Sigurd Teige i en pressemelding.

Teige rederi signerte denne måneden kontrakten med det tyrkiske verftet Cemre om å bygge det som blir en av Norges største fiskebåter. 

Fartøyet skal hete Sunny Lady og får kombinert diesel-, LNG- og batteriframdrift. Det blir 86 meter langt og 18 meter bredt.

Ifølge rederiet kommer NOx-utslippene til å bli redusert tilsvarende 50.000 personbiler som følge av drivstoffvalget.

Mest LNG

Fartøyet kommer i all hovedsak til bruke LNG som drivstoff. LNG-tankene skal være på 350 kubikkmeter, og diesel kommer til å bli brukt som backup, ifølge Egil Sandvik i Salt Ship Design, som har tegnet fartøyet. 

Batteriene på om lag 1000 kilowattimer kommer i hovedsak til å bli brukt til å ta effekttopper, såkalt peak shaving, til å regenerere strøm under tråling og for å hindre støy og forurensning når fartøyet ligger til kai. 

– Skipet vil kunne gå med kun batteri, men kun i veldig korte perioder, så det er ikke lagt opp til steaming med kun batteri, sier Sandvik i en epost til TU.

Enova får mange spørsmål om detaljer i de to nye programmene for ammoniakk- og  hydrogen som nulluitslippsdrivstoff. Søknadsfriste er 22. mars 2024. Enova planlegger ny runde til høsten.
Les også

Pengestøtte løser «høna-og-egget»-problem

Selger annen båt

Båten skal fiske fisk som sild og makrell med ringnot og trål. Av dagens fiskebåter er det kun krillfartøyene som tråler Sørishavet som er større enn det Sunny Lady blir, men Libas, en annen hybridbåt som er under bygging, kommer til å bli like lang. Dermed blir det en av de største norske fiskebåtene når er ferdig bygget.

Rederiet har fra før båtene Leikvin og Sjøbris. Leikvin skal selges videre til rederiet H Østervold på Austevoll.

Sandvik sier at nybygget kommer til å få en rekke funksjoner som gjør fisket mer effektivt og komforten og sikkerheten bedre for mannskapet, men vil foreløpig ikke si noe mer detaljert.

Wallenius Wilhelmsen, verdens største PCTC-rederi, er blitt med i Nuproship-prosjektet for å lære og sette seg inn i mulighetene for framtida. Her er det fossile skipet Parsifal fra 2011 med plass til rundt 6.000 biler. Hovedmotoren har en effekt på drøyt 20 MW.
Les også

Nye rederier med i kjernekraftprosjekt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.