Audi skal bruke store summer på utvikling av elbil, ifølge anonyme kilder i Audi. (Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB scanpix)

AUDI ELBIL

En av fire biler fra Audi skal være elektrisk

Skal bruke en tredel av utviklingsbudsjettet på elbiler, selvkjøring og digitale tjenester, ifølge kilder.

Elbiler og digitale teknologier kommer trolig til å bli viktige satsingsområder for Audi i årene som kommer.

En tredel av budsjettet for forskning og utvikling skal skal angivelig øremerkes elbiler, autonomi og digitale tjenester, skriver nyhetsbyrået Reuters.

De viser til to kilder i Audi, som ikke ønsker å bli navngitt ettersom planene ikke er offentliggjort.

Milliarder til elbilutvikling

Audi hadde et FoU-budsjett på nærmere 40 milliarder kroner i 2015. Om dette holder seg stabilt, betyr det hypotetisk rundt 13 milliarder kroner til denne utviklingen hvert år.

I første omgang skal dette være planene frem mot 2025. 

I løpet av denne niårsperioden skal 25 prosent av alle biler Audi selger være elbiler. Audi solgte i fjor 1,8 millioner biler, skriver Reuters.

Kutter i forbrenningsteknologi

I denne omstillingen er det planlagt nedskjæringer i avdelingene som utvikler konvensjonell bilteknologi. Blant annet planlegger Audi angivelig å redusere antallet landsspesifikke motor- og girvarianter.

Planene skal ifølge kildene legges frem for 2000 Audi-ansatte onsdag. 

At Audi skal satse på elbil er i seg selv ikke nytt, og som del av Volkswagen-konsernet er også Audi rammet av dieselskandalen.

Høyspent fremtid

Volkswagen-konsernet er nærmest tvunget til å satse på elbiler for å rette opp imaget sitt etter dieseljukset.
Volkswagen-konsernet er nærmest tvunget til å satse på elbiler for å rette opp imaget sitt etter dieseljukset. Foto: Volkswagen

Volkswagen har tidligere annonsert at de skal bruke 42 milliarder kroner på utvikling av utslippsfrie biler, samkjøringsteknologi og selvkjøring.

Audi bidrar med konsernets største overskudd. De har allerede lansert elbilen Q6 E-Tron, som skal komme i salg i 2018.

Denne bilen er basert på Volkswagen-konsernets felles MEB-plattform for elbiler. Plattformen åpner for biler med rekkevidde på mellom 250 og 500 kilometer. Denne vil trolig spille en viktig rolle fremover.

Ifølge hittil ubekreftede opplysninger har Volkswagen også planer om å åpne sin egen batterifabrikk.

Konsernmedlem Porsche har allerede lansert sin elektriske Mission-E, som skal komme i salg i 2020.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)