En annen vals

Hydro Aluminiums anlegg Holmestrand Rolling Mill (HRM) har tatt i bruk et kaldvalsingssystem som kan valse metallet ned til 0,05 millimeter tykkelse med en hastighet på 96 kilometer i timen. En større bredde av tynne og fine kvaliteter betyr at bedriften kan gå inn i markeder med spesielt høye kvalitetskrav, særlig varmevekslere til biler.

572 kilometer aluminium skal valses i gjennomsnitt per dag når den nye valsen er i full drift. Med den tynneste materialkvaliteten vil en enkelt rull inneholde et 47 kilometer langt aluminiumsbånd.

–Med dette valsesystemet har vi tatt i bruk den nyeste tilgjengelige teknologien på markedet, påstår fabrikkdirektør Olav Natvik.

Samlet investering er på 260 millioner kroner. Årskapasiteten er økt fra om lag 70.000 tonn til 90.000 tonn.

Nødvendig investering

HRM kjøper blandet aluminiumskrap som smeltes, støpes og valses ut til høykvalitets produkter. Bruken av resirkulert metall betyr kostnadsfordeler som gir mer stabile fortjenestemarginer.

–Vi er de eneste i Europa som klarer å framstille ferdig valsede produkter uten å bruke annet enn skrapmetall, hevder Olav Natvik.

Investeringen i et nytt valseanlegg var nødvendig for å gjøre Holmestrand-bedriften til en langsiktig lønnsom enhet, ifølge assisterende direktør Petter Herø i Hydro Aluminium Rolled Products (Harp).

Resirkulerer valseoljen

Et anlegg som skjærer aluminiumbåndene til ønsket bredde, inngår også i prosjektet. I tillegg er kapasiteten på støperiet økt med 30 prosent, og det er bygd et gassrenseanlegg for valseolje – valsenes kjølemiddel.

Tidligere gikk all avgassen urenset rett ut av pipa. Når anlegget er i full drift, vil 300.000 liter olje bli resirkulert årlig i et evig kretsløp. Anlegget er dimensjonert for å kunne ta imot og rense brukt olje også fra valseverket på Karmøy.

Oljen som kjøler valsene er brennbar. Med de store kreftene og den høye hastigheten er det fare for at det oppstår brann hvis det skjer et båndbrudd. Derfor har fabrikken også fått et omfattende brannslokkingsanlegg.

Avansert regulering

Innjustering av valseanlegget en vanskelig å tidkrevende affære. Aluminiumet skal ha riktig tykkelse, planhet, overflatebeskaffenhet og mekaniske egenskaper, og hele lengden av metallrullen skal utnyttes.

Med den høye valsehastigheten og toleransegrense på pluss/minus 1/1000 millimeter tykkelse, stilles store krav til reguleringssystemet hurtighet og nøyaktighet. Anlegget er konstruert som et selvlærende system; det vil si at det skal lære av historikken og regulere stadig bedre.

En enorm ABB-motor på 2650 kilowatt driver valsene. Kraften på valsene reguleres med et hydraulisk system fra Rexroth Hydraulics. Tykkelsen på metallet måles inn og ut av valsen med to røntgenbaserte instrumenter. Hastighetsmålingen står to lasermålere for. Planheten måles med en ABB Stressometer-rull med 51 sooner og fire trykksensorer i hver ende.

Reguleringen baserer seg på signaler fra disse instrumentene. Tykkelsen er hovedparameter. Ved parabole skjevheter presses sylindrene opp eller ned. Ved linære skjevheter vippes sylinderene. Mindre skjevheter rettes ut ved å kjøle valsene.

Nye produkter

– Når vi er ferdige med justeringene, har vi et topp moderne og effektivt anlegg som er raskere og bedre enn eldre valseverk, sier prosessingeniør Robert Grønli. Grovjusteringen av anlegget skal etter planen være ferdig i midten av mars.

Hydro leverer fra før trukne aluminiumsrør til varmevekslere. Ved også å levere metall som blir til kjøleribber, er selskapet Europas første totalleverandør av metall til radiatorer og klimaanlegg. Den nye valselinjen kan også levere containerfolie – et materiale som brukes til produksjon av halvstive emballasjetyper til næringsmiddelindustrien.