ELEKTRISK

Elbiler på salgstoppen - bensinbilsalget stuper

54,5 prosent av nye personbiler solgt i september var elektriske. Tesla, VW Golf og Nissan Leaf troner øverst på lista.

Tesla Model 3 hadde en markedsandel på 21 prosent i Norge i september. Bildet er fra TUs test av Tesla Model 3 og Kia e-Soul.
Tesla Model 3 hadde en markedsandel på 21 prosent i Norge i september. Bildet er fra TUs test av Tesla Model 3 og Kia e-Soul. Foto: Marius Valle
1. okt. 2019 - 19:15

I september ble det registrert 11.157 nye personbiler i Norge. Det er 537 flere enn på samme tid i fjor og utgjør en økning på 5,1 prosent.

Elbiler sto for 54,5 prosent av nybilregistreringene i personbilmarkedet, viser tall Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) la fram tirsdag.

I september ble det registrert hele 1.267 flere personbiler med nullutslipp enn i september 2018, noe som utgjør en økning på 26,5 prosent.

Fra 105,9 kilo for en lastesykkel kjøpt i sykkelforretning – til 64,7 kilo på en tilsynelatende lik sykkel bygget opp igjen av tyske forskere.
Les også

Tyskerne bygger lett for å spare energi: Slankekur for lastesykkel fjernet 40 kilo

Hver femte nybil er en Tesla Model 3

Tesla Model 3 topper registreringsstatistikken med 2.342 registrerte biler i september og en markedsandel på 21 prosent. På andre- og tredjeplass ligger Volkswagen Golf og Nissan Leaf med henholdsvis 661 og 585 registrerte biler, mens Audi e-tron og Toyota RAV4 tar fjerde- og femteplassen med 476 og 424 biler.

12,4 prosent av de nyregistrerte personbilene i september hadde bare dieselmotor, som er det samme som i september 2018.

Samtidig var det en kraftig nedgang i tallet på nyregistrerte bensinbiler. I september 2019 hadde 10,3 prosent av bilene bare bensinmotor (ikke hybrid), mens bensinandelen på samme tid i fjor var 16,1 prosent.

Hittil i år har 16,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler hatt bare bensinmotor, i samme periode i fjor var andelen 23,8 prosent.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i september var 47 gram per kilometer, som er 8 gram lavere enn på samme tid i fjor.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken mener vi bør ha en diskusjon om det er godt nok med en elbilandel på over 90 prosent.
Les også

OFV-direktøren: – Kan hende det er nok med 95 prosent elbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.