MILJØBIL: Markedsjef i Think, Ingvil Ladehaug tror det vil bli kø når den nye Think City snart kan bestilles. (Bilde: Odd R Valmot)
ELEKTRISK MARKED: Adm. direktør Jan-Olaf Willums tror markedet er modent for en moderne elbil og interessen er stor fra hele verden. (Bilde: Odd R Valmot)
CELLE-PRINSIPP: Slik ser en enkelt celle ut, i Thinks nye Zebrabatteri. (Bilde: Illustrasjon: Simen Håkonsen)
MOT VEGGEN: Flere ganger har Think møtt veggen. Nå ser det lysere ut. (Bilde: Truls Tunmo)
THINK-FABRIKKEN PÅ AURSKOG (Bilde: Truls Tunmo)
LIKHETER MED FORD: Ford brukte 120 millioner dollar på utviklingen av Think A306. Det er lett å kjenne igjen Ford-deler på ratt og dashbord. (Bilde: Truls Tunmo)
PÅFYLL: Think lades opp - og er klar for noen mil igjen. (Bilde: Truls Tunmo)
PÅ REKKE OG RAD: Think på samlebåndet. (Bilde: Truls Tunmo)

Elbil blir kjendisbil

  • Motor

Den nye Think City har sjarmert kjøpere i fleng. Det er allerede lange ventelister.

Nå er økonomien i selskapet sikret gjennom en gruppe nye investorer. Fire kjendiser troner på toppen av den lista.

Kjendispenger

For dem som skal kjøre den nye Think City, må de belage seg opphold på en eksklusiv venteliste. De første utgavene av bilen ruller ikke ut av fabrikken før ved årsskiftet.

I dag kunngjør Think at de har hentet inn 25 millioner dollar (ca. 154 millioner kroner). De som nå har investert i Think er: Sundt AS (Petter Sundt), Canica AS (Stein Erik Hagen), Centra-gruppen (Christian Stabell Eriksen) og Home Invest AS (Petter Stordalen).

Ventleiste

Av utenlandske investorer, toppes listen av det amerikanske investeringsselskapet Wintergreen Advisers og Heinz Family Trust.

-Vi har ventelister på nye biler, men kunne også satt opp en venteliste av investorer, forteller Willums.

Rekkevidde doble

Ny batteriteknologi gjør at Think City har dobbel så lang rekkevidde som tidligere. Nå kan man kjøre hele 180 kilometer uten å lade.

- Det er ikke vår ambisjon å lage bilen folk drar på ferie med, men å lage den beste bilen i verden for bytrafikk, sier adm. direktør Jan-Olaf Willums til TU.

Venteliste

Ny design har høstet positiv omtale både i og utenfor Norge. Ny konstruksjon og nye materialer gir enda større trygghet i trafikken.

-Vi er veldig entusiastiske og gleder oss til å levere denne bilen til utålmodige kunder, sier Willums.

Selv om salget ikke er kommet i gang har allerede mellom 300 og 400 sagt seg villige til å kjøpe bilen.



Prøver igjen

Det bygges nå et nytt selskap, men på et sterkt fundament.

Ford Motor Company investerte nærmere 150 millioner dollar, inntil det solgte selskapet til Kamkorp Microelectronics av strategiske grunner i 2003.

Våren 2006 tok nye eiere over og satte i gang arbeidet med å ferdigstille Th!nk City.



Skandinavia først

- Nå satser vi fullt på validering og oppstart av produksjonslinjen og produksjon av testbiler og markedsbiler, lansering av bilen inklusive service og ettersalg, sier Willums.

Ved årsskifte skal vi kunne produsere spennende biler for det norske og skandinaviske markedet.