Aas-Jakobsen og Arkitektskap står bak denne dristige gangbrua som skal være ferdig til skoleåret 2008/2009.

Eksklusiv gangbru i Lørenskog

Brua blir forbeholdt gående og syklende. Den får bare ett tårn som skal stå mellom en motorveg og en lokalveg. Bærekablene blir ikke forankret i fjell på hver side av brua, de blir festet i gangbanen. Brua vil dermed fungere som en skråstagbru. Forskjellen er at de fleste elementene som utgjør gangbanen vil bli hengt opp i stag.

Brua skiller seg også fra andre hengebruer ved at gangbanen går i kurve. Denne løsningen er valgt for å tilpasse brua til bygningsmassen og terrenget på hver side. Totallengden blir 101 meter. Over motorvegen blir det et 40 meter langt spenn, spennet over lokalvegen blir 30 meter langt. I forlengelsen av det nordre spennet blir det tre platespenn med en samlet lengde på 31 meter. Bredden blir 4,7 meter.

Mailand skole bygges på Kjenn sentralt i Lørenskog. Det meste av utgiftene i forbindelse med brubyggingen dekkes av Statens vegvesen.