6. januar er datoen å merke seg for alle som vil drive Eikåstunnelen. Ill.: Statens vegvesen

Eikåstunnelen er ute på anbud

Eikåstunnelen får to løp, hvert med to felt. Total lengde blir ca. 600 meter. Portalene på den ene siden blir hele 96,5 m lange. På den andre siden blir den ene portalen 33,5 meter lang og den andre 20,5 meter.

Vikaleitet ligger like ved krysset i Vågsbotn. Her møtes E 39 og E 16 i en fire-armet rundkjøring før de går sammen inn til Bergen sentrum. Den fjerde armen er en lokalveg. Trafikanter i de fleste retninger må innom rundkjøringen. Bare de som kommer nordfra på E 39 i retning mot Bergen kan bruke en rampe utenom. I rushtiden er det lange køer inn mot krysset.

Ombygging av krysset inngår i entreprisen. Etter ombyggingen kan også trafikanter på veg nordover fra Bergen kjøre utenom rundkjøringen på en 300 meter lang viadukt.

Vågsbotn og Hylkje er ytterpunktene for strekningen som inngår i entreprisen. Mellom dem er det 1 900 meter. 1 550 meter av den nye E 39 får fire felt. De siste 350 metrene blir en overgangssone mellom fire og to felt.

Multiconsult står for prosjekteringen. De totale utgiftene er beregnet til 477 millioner kroner. Hele beløpet dekkes over statsbudsjettet.

Vegvesenet tar sikte på anleggstart ved påsketider. Den som får kontrakten, må fullføre jobben innen 2. mai 2014. Vegen blir åpnet for trafikk høsten samme år. Da får trafikantene på E 39 en bedre og kortere enn i dag, og innbyggerne på Vikaleitet slipper 20 000 biler gjennom nabolaget hver dag.