SØPPELBERGET VINNER: Vi er i ferd med å tape kampen mot spam, mener UiO-lektor Gisle Hannemyr (innfelt). (Bilde: Leif Hamnes/Trond Heggelund)

- E-post er avleggs

  • IT

E-posten i sin nåværende form er i ferd med å utspille sin rolle, er budskapet fra teknologiguru og UiO-ekspert Gisle Hannemyr.

– Spam øker i omfang for hvert år. De grenseløse mengdene er allerede nå helt ute av håndterbare rammer, noe Telenors problemer er et forvarsel på, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Eksplosiv vekst av internett-trusler

Frustrerte kunder

Over en periode på etter hvert flere uker har frustrerte Telenor-kunder med frisurf- og online-adresser opplevd at innkommende e-post blir til dels kraftig forsinket.

Grunnen er et internasjonalt bombardement av spam mot Telenors serverpark, opplyser informasjonssjef Elisabeth Evjen.

– Det fører til stor belastning for mailplattformen vår, og vi jobber døgnkontinuerlig opp mot andre internettilbydere for å sperre ute infiserte PC-er, sier Evjen.

Rent konkret er mottiltaket sperring av port 25, som er porten som brukes til utgående e-post, forklarer hun.

Les også:

– Sperrer anonyme ute

Gisle Hannemyr roser Telenor for å forsøke å takle problemet uten at kundene mister e-post. Samtidig mener han det er fåfengt på sikt.

– Selv har jeg en svært aggressiv filtrering på min hjemmeside, som kun slipper inn e-post fra avsendere jeg aktivt har godkjent på min "hviteliste". Slik kan imidlertid ikke Telenor tenke, av hensyn til kundene, sier han.

- Men etter min mening vil situasjonen bare bli verre inntil vi får på plass en helt ny internasjonal protokoll for e-postlevering - hvor anonym e-post stenges ute, mener Hannemyr.

Gratisproblemet

Et i utgangspunktet grunnleggende gode med dagens e-post – at det er gratis – danner grunnlaget for dagens kaos.

– La meg få sagt at jeg mener e-post bør være gratis. Men når jeg, i Norge, har opplevd å få spam som inviterer meg til kakelotteri i en småby i Texas, er det noe galt. Det er et tegn på at kostnaden for distribusjon er så lav at det lønner seg å sende ut ti tusen e-poster, selv om du bare gjennomfører et salg på én av dem, illustrerer Hannemyr.

E-porto usannsynlig

En "porto" på en gitt sum, for eksempel 10 øre per e-post, ville løse mye – og er til å leve med for Gisle Hannemyr, om formålet er øremerket og kjent. Men hindringene er til gjengjeld mange og store, og gjør en slik løsning usannsynlig, forklarer han.

– De praktiske problemene er nesten endeløse. Men la oss for eksempel tenke oss avisoppslag om stakkaren som får regning på 2 milioner kroner fra e-post-porto-innkreverne, fordi en trojaner over flere uker har spydd ut spam fra hans private PC, illustrerer han.

Må bygge på nytt

Skal vi problemet til livs, må hele den internasjonale protokollen for e-postdistribusjon bygges opp på nytt. Nøkkelen ligger i identitetskontroll og verifisering, slik at anonym e-postlevering ikke lenger blir mulig, spår Gisle Hannemyr.

– Det krever at bransjen kommer sammen internasjonalt, men det er nødvendig. Avistipsere, korrupsjonsvarslere og andre med behov for anonymisering får være unntakene, men danner uansett ikke markedsgrunnlag for spamming i den skalaen vi ser i dag, sier han.

USA er verstingen

I USA er spamproblemet aller størst, fordi lovgivningen der i praksis medfører at du som mottaker aktivt må si fra at du ikke ønsker spam, ifølge Hannemyr.

– I Europa er spamming tross alt ulovlig. Men også her omgås problemet ved hjelp av anonyme e-postkontoer og datainnbrudd i privat-PC-er via trojanere, sier han.

Les også:







Er e-posten død?

Si din mening i kommentarfeltet!