Domene-eksplosjon ventes

  • ikt

Navnepolitikken for .no-domenene er restriktiv. Mens bedrifter i en rekke land, blant annet Danmark, allerede har muligheten til å registrere så mange domener de ønsker, må norske bedrifter nøye seg med ett domene. Dette har skapt frustrasjon hos en rekke bedrifter, særlig dem som har merkevarer som de selger under annet navn enn selskapsnavnet.

– Vi opplever i dag at mange norske bedrifter velger å skaffe seg enten ett internasjonalt domene, som .com eller .net, eller de skaffer seg domene i et land som ikke stiller krav til søkeren, for eksempel .nu og .as, sier markedssjef for Norge Christian Dyhlén i Carambole.

Administrerende direktør Jakob Tolleryd i Carambole tror det blir en tøff kamp om nye domenenavn.

– Ingen har i dag, som følge av selskapsnavn eller produkter, et naturlig eierforhold til domenenavnene. Bare kreativiteten setter grenser for hva bedrifter eller selskaper vil registrere. I Danmark er det i dag registrert over 225.000 domenenavn, i Norge knapt 60.000. Det sier noe om potensialet de nærmeste månedene, sier Tolleryd.

Carambole eier nettstedet domain.no, som tilbyr norske selskaper og enkeltpersoner å registrere domener i 17 land, eller under .com, .org. og .net.