(Bilde: Ulstein verft)

Dolphin: Mistenker rullereduksjonstanken

London Offshore Consultants (LOC) skriver i sin rapport at siden ingen vet nøyaktig hvor mye drivstoff og vann «Bourbon Dolphin» hadde i tankene da ulykken skjedde, har de beregnet stabiliteten ut ifra en rekke teoretiske lasttilstander.

Ballasttanker kan gjøre skip ustabile

I tre av tilfellene konkluderer LOC med at skipet tilfredsstilte kravene i stabilitetshåndboken. I to av tilfellene ble stabilitetskravene nesten oppfylt, skriver smp.no.

Beregningene viser at i en tilstand, worst case, hvor skipets rullereduksjonstank var i bruk, så ville ikke stabilitetskravene være oppfylt, selv med en annen fordeling av ballasten.



Ble brukt

Rullereduksjonstanken skal aldri brukes under ankerhåndteringsoperasjoner.

Styrmann Geir Syversen, den eneste overlevende av offiserene på «Bourbon Dolphin», forklarte både under sjøforklaringen og senere under en høring for undersøkelseskommisjonen, at tanken likevel ble brukt da ulykken skjedde.



Konkluderer ikke

LOC skriver at ulykken trolig skyldes kombinasjonen av flere faktorer:

  • Vekten av den 1.800 meter lange kjettingen som hang over hekkrullen trakk akterskipet ned, med det resultat at stabiliteten ble dårligere
  • Bruk av rullereduksjonstanken, og delvis fylte ballasttanker, som resultat av overføring av ballastvann rett før ulykken.
  • Bruk av trusterne kan ha forårsaket et krengende moment.
  • Økte sideveiskrefter som et resultat av at indre styrbord tauepinne ble kjørt ned rett før ulykken.
  • Vann på akterdekket, som følge av krenging til babord, store bølger og skipets bevegelse mot babord.
  • Høy sjø.
  • At maskinene stanset rett før ulykken. Et eventuelt rettende moment skapt av trustere og ror ville da forsvinne.

Ballasttanker kan gjøre skip ustabile