Dødelig punktering

Concorde-ulykken utenfor Paris forrige tirsdag, der 114 mennesker mistet livet, ser ifølge de franske uhellkommisjonens eksperter ut til å ha skjedd slik: Under avgang, mens flyet akselererte bortover rullebanen, eksploderte ett eller to av de fire landingshjulene under venstre vinge. Det er ikke dokumentert – og heller ikke sannsynlig – at de reparasjoner som ble foretatt på flyet like før avgang, hadde noe som helst med ulykken å gjøre.

Armerte dekk

Biter fra høytrykksdekket, som er innvendig armert med stålvaiere, fløy opp og slo dels inn i luftinntaket til motor nummer to, dels inn i en av drivstofftankene i vingen og perforerte denne. Motor nummer to ble skadet og mistet trekkraften, sannsynligvis fordi skovlene i kompressordelen ble skadet. Deler av skovlene kan også ha skadet vingetankene, hvilket ikke virker usannsynlig i og med at motor nummer en, den ytterst til venstre, også viste tendenser til svikt i avgangen. Men i og med at motoren så kom i gang igjen, kan svikten ha betydd at motoren fikk midlertidig sjokk i luftinntaket, da motor nummer to fikk sine alvorlige skader. Dette er ifølge amerikansk flyteknisk ekspertise en av vanskelighetene ved å sette motorer tett sammen parvis, noe flyfabrikkene ikke gjør lenger.

Med svikt i begge motorer på venstre side var det ikke mulig for flygerne å styre flyet, og det veltet over til venstre og styrtet like ved hotellet.

Videobilder fra styrten viser at flammene kommer fra brennende drivstoff som lekker ut fra en av drivstofftankene under vingen, ved siden av luftinntakene. Uhellkommisjonen sjekker nå hvorvidt tanken var skadet av flygende hjulbiter, eller av kompressorskovler fra den ødelagte motor nummer to. Funn av hjulbiter på rullebanen er sendt til fabrikanten i USA for analyse. Uhellkommisjonen sitter akkurat nå sammen i møte i Paris, der de med flyteknisk ekspertise diskuterer hva som kan ha hendt og hvordan dette må innvirke på den øvrige Concorede-trafikken.

Bør settes på bakken for godt

En tysk fly-jurist mener at Concorde-flyene bør settes på bakken for godt. – Intet seriøst selskap i den vestlige verden fortsetter å bruke passasjerfly som er 25 år gamle, sier jurist Elmar Giemuller til det tyske bladet Bild.

Flyet som styrtet ble bygget i 1979 og overlevert til Air France året etter. Det hadde logget 3200 landinger og 11.000 flytimer, hvilket er lite for et så avansert fly der halvparten av driftskostnadene ifølge engelske Civil Aviation Authority (CAA) består av service og vedlikehold. Normale tall for andre passasjerfly er ti prosent. CAA advarte for to år siden i detalj mot at Concorde-motorene hadde visse svakheter. Særlig advarte CAA mot sprekker i inntaksdekslene, kompressorringene (som holder skovlene på plass) og avgassystemet. Air France og British Airways hevder at feilene ble korrigert.