Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. (Bilde: Jernbaneverket)

Dobbel pris på to spor

  • Bygg

Jernbaneverket fikk kostnadssjokk på strekningen Barkåker-Tønsberg. Prisen økte fra 659 millioner kroner til 1, 490 millioner kroner.

Riktignok inkludert noen tilleggsoppdrag, men anbudskonkurransen er avlyst og tog på dobbeltspor satt på vent.

Generell prisøkning

– På lik linje med Statens vegvesen, rammer prisøkningen også oss. Vi er i det samme markedet på betong og grunnarbeider. Det er et veldig press i markedet og prisene på betong og stål har økt, sier utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, Magne Paulsen, til Teknisk Ukeblad.

Færre gir tilbud

Også færre tilbydere og høye kostnadsoverslag i konkurranser rammer Jernbane-Norge. Prisøkningen ligger i snitt på opp mot 30 prosent, anslår Jernbaneverket.

–Vi må operere innenfor de bevilgningene vi får og da blir det færre prosjekter som kan gjennomføres, sier Paulsen.



Tilleggsbevilgninger

Først og fremst vil det være mindre prosjekter som blir rammet, for:

–Vi har fått tilleggsbevilgninger til de store prosjektene, sier Paulsen.

Rogalandspor

Et eksempel er utbygging av dobbeltsporet Stavanger-Sandnes. Prisen på dobbeltsporet økte med 500 millioner kroner og samferdselsministeren svarte med å tilleggsbevilge 570 millioner kroner i årets statsbudsjett. Dermed åpner sporet som planlagt i 2009.

Fjernstyring av Nordlandsbanen og ny Alnabru godsterminal måtte også få mer penger fra Samferdselsdepartementet for å komme i havn.

Alle har samme diagnose: Sterk prisøkning i anleggsbransjen.



Protesttog

Men mens de store prosjektene blir reddet, rammes mindre desto hardere. Tirsdag samlet LO, NHO og Vestfold fylkeskommune seg i protesttog mot stans i arbeidet med dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg.

–Dette er stoppet først og fremst fordi andre prosjekter har spist av budsjettet vårt, sier utbyggingssjef i regionen, Ole Kontorp.

Ifølge Samferdselsdepartementet har man valgt "å prioritere rasjonell framdrift av de store prosjektene som alt er satt i gang".

–Den store kostnadsøkningen, som i stor grad har sammenheng med et høyt prispress i anleggsmarkedet, er ikke spesiell for dette prosjektet, men gjelder for flere av de store som inngår i Nasjonal Transportplan 2006-2009, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete, til Innkjøpsforum.