Eksosrøyk, bil, (Bilde: Arkiv)

Diesel bedre enn sitt rykte

  • energi

En ny, svensk undersøkelse som blir presentert av det svenske Vägverket neste uke konkluderer med at dieslebiler med partikkelfiltre forurenser miljøet mindre enn tidligere antatt.

Rask degenerering

- Men resultatene bygger på moderne dieselbiler med nye, fungerende filtre, understreker saksbehandler Erlend Øxseth på trafikkavdelingen ved det norske Vegvesenet. Han peker på at den norske dieselen inneholder mer svovel og aromater enn den svenske, og at dette er med på å redusere virkningsgraden i filtrene relativt raskt.

- Ut ifra våre egne undersøkelser, som vi utfører i samarbeid med Teknologisk Institutt, kan vi slutte oss til at partikkelfiltrene på dieselbiler stopper mye av utslippene. Men de standardiserte testene er for dårlige, og gir ikke riktig bilde av de reelle kjøreforholdene. Våre tester viser at utslippene endres ganske mye når vi for eksempel øker belastningene tilsvarende bakkekjøring, sier Øxseth til Teknisk Ukeblad.

I Svenska Dagbladet, som omtaler den svenske rapporten i en artikkel, uttrykker Olle Hådell ved svenske Vägverket forbauselse over resultatene.

Overrasket

- Jeg er overrasket over at dieselbiler med partikkelfilter slipper ut færre og mindre partikler enn bensinbilen. Jeg er også overrasket over at besinbilene slipper ut mer partikler enn hva vi tidligere visste ved høyere hastigheter. Dette gjelder alle typer bensinbiler.

Det er det svenske miljøforetaket Ecotraffic som har skrevet rapporten for det svenske Vägverket. Administrerende direktør Bengt Sävbark kostaterer, i likhet med Øxseth i det norske Vegvesenet, at de standardiserte testene som produsentene bruker er for dårlige.

- Bilprodusentene har ikke vært nødt til å anstrenge seg for å tilfredsstille de egentlige kravene til utslipp som myndighetene stiller, sier han til Svenska Dagbladet.

Utslippene av partikler og skadelige komponenter som nitrogenoksider, hydrokarboner og svoveldioksid danner mye av grunnlaget for avgiftene som er knyttet til både bensin- og dieselbiler. Men Agnar Dahl, som er leder ved kjøre- og kontrollkontoret ved Biltilsynet tror ikke at resultatene fra de nye undersøkelsene vil bety vesentlige endringer i avgiftsnivået.

- Det er opp til politikerne. Endringer i avgiftsstrukturen er et tungt arbeid som krever grundigere dokumentasjon enn en slik undersøkelse, sier han til Teknisk Ukeblad.

Fra 2005 kommer det strengere krav til innholdet av svovel og aromater (hydrokarboner) i brenselet. Da reduseres også de høye mengdene med nitrogenoksider fra eksosen.