ARKIVNYHETER

Dialogen er over i Trondheim

Løsmassetunnelen i forgrunnen blir den store utfordringen for den som får kontrakten på dagsone vest. Den er 330 meter lang og går delvis gjennom dyp og bløt kvikkleire i nærheten av gammel trehusbebyggelse.
Løsmassetunnelen i forgrunnen blir den store utfordringen for den som får kontrakten på dagsone vest. Den er 330 meter lang og går delvis gjennom dyp og bløt kvikkleire i nærheten av gammel trehusbebyggelse. Bilde: Ill.: Statens vegvesen
15. juli 2009 - 13:24

Konkurransepreget dialog skiller seg radikalt fra tradisjonell anskaffelsesprosedyre. Entreprenørene får hovedansvaret for prosjekteringen. De legger fram egne forslag til hvordan oppgaven skal løses, og byggherren velger ut de beste forslagene etter forhandlinger med entreprenørene.

På dette prosjektet var det bare tre som hadde meldt seg på da fristen gikk ut i januar: NCC, Bilfinger Berger og et arbeidsfellesskap mellom AF Gruppen og det tyske firmaet Züblin. Alle slapp gjennom nåløyet. I begynnelsen av juni var dialogen ferdig, og entreprenørene kunne konsentrere seg for full om anbudene. Hver av dem kan bare gi pris på sitt eget forslag, og de får ingen informasjon om hva konkurrentene har foreslått.

Dagsone vest er et omfattende prosjekt med mange elementer, men det er et element som skiller seg klart ut fra de andre: I forlengelsen av den delen av Strindheimtunnelen som går i fjell skal det støpes en 330 meter lang løsmassetunnel med fire felt fordelt på to løp. Den skal delvis gå gjennom dyp og veldig bløt kvikkleire, og det er mye gammel trehusbebyggelse i nærheten. Vegvesenet regner med at løsmassetunnelen.vil kreve rundt 80 prosent av anleggsomkostningene for dagsone vest.

Når Vegvesenet velger hvem som skal få oppdraget, blir det lagt vekt på alle forhold som angår prosjektet, ikke bare pris. Det er bakgrunnen for at det er to anbudsåpninger. De første konvoluttene som åpnes inneholder beskrivelse av løsningen, framdriftsplan, bemanningsplan og opplegg for kontroll. De inneholder også opplysninger om hvor mange trehus entreprenørene tar sikte på å rive. 15 dager senere åpnes konvoluttene som viser hvor mye de forlanger for jobben. Grunnen til at de ikke åpnes samme dag er at Vegvesenet vil evaluere løsningene på en troverdig måte. Da er det best å ikke vite hva hvert av dem koster.

Løsningene til entreprenørene er basert på råutkast og tegninger fra et forprosjekt. Byggherren har hatt god anledning til å sette seg inn i de forskjellige løsningene under dialogen. Nå skal entreprenørene optimalisere sine løsninger fram til 31. august.

- Vi la merke til interessante forskjeller i hvordan entreprenørene ville løse oppgaven. Det er også klare forbedringer sammenlignet med forprosjektet, særlig med tanke på gjennomføringsfasen, sier byggeleder for dagsone vest, Anders Beitnes. Han tar sikte på at kontrakten skal være underskrevet i slutten av oktober.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.