Stålunderstellet til Mariner-prosjektet på britisk sokkel har reist fra Dragados-verftet i Spania til Nordsjøen. (Bilde: Statoil)

STATOIL MARINER

Dette stålunderstellet ble så tungt at lekteren måtte forsterkes

Men nå er den på vei til Nordsjøen.

Understellet til Statoils Mariner-plattform er så tungt at det ble utfordringer med den såkalte load-outen fra Dragados-verftet i Spania.

Stålunderstellet veier 22.400 tonn og skulle ha blitt fraktet med lekter til feltet på britisk side av Nordsjøen tidligere i sommer.

– Det ble gjort en del beregninger for å sikre at alt ble gjort skikkelig og forsvarlig. Da fant man ut at det måtte gjøres forsterkninger på lekteren, sier pressetalsmann i Statoil, Ola Morten Aanestad til Teknisk Ukeblad.

Les også: Statoils Åsgard-prosjekt en milliard dyrere enn antatt

– Lenger tid enn planlagt

Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år at det var utfordringer knyttet til både stålunderstellet ved det spanske verftet, men også ved topsiden som bygges ved DSME-verftet i Sør-Korea.

– Vi har ikke hatt den fremdriften vi har ønsket på plattformdekket så langt. Vi jobber tett med verftet for å få på plass tiltak som gjør at de kan øke tempoet, fortalte pressekontakt Morten Eek til Teknisk Ukeblad tidligere i år.

– Det vil si at prosjekteringsfasen har tatt lenger tid enn planlagt. Dette er en industriutfordring vi ser i alle prosjekter – også i mindre prosjekter. Vi har imidlertid nå en moden design på dekket, så jobbes det også med å sikre at vi får nok byggekapasitet for å få den fremdriften vi har blitt lovet, fortalte Eek.

Les også: Mens Mariner-plattformen sliter, ble lagerskipet sjøsatt i helga

– Alle prosjekter har utfordringer

Ola Morten Aanestad forteller nå til Teknisk Ukeblad at de holder fast ved oppstartstidspunktene for Mariner.

– Jeg har ingen nye opplysninger om hvordan det ligger an med topsiden. Arbeidet skrider fremover og planen er installasjon i 2016, ifølge pressetalsmannen.

Men det har vært litt utfordringer der også?

– Alle prosjekter har utfordringer. Det er ikke noe uvanlig med det. Oppstartstidspunktet er fortsatt i 2017, sier Aanestad.

Les også: Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Sør-Korea

Funnet for over 30 år siden

Mariner er et tungoljeprosjekt på britisk side av Nordsjøen og omtales som den største nye utbyggingen på britisk sektor på over 10 år.

I desember 2012 tok Statoil investeringsbeslutning, som omfatter en bruttoinvestering på mer enn 7 milliarder dollar.

Det er beregnet at man kan utvinne om lag 250 millioner fat olje fra Mariner, gjennom en levetid på rundt 30 år. Produksjonen er forventet startet i 2015.

Det er over 30 år siden Mariner ble funnet, men på grunn av den tykke, tunge oljen, har det vært nødvendig å få på plass ny teknologi for å kunne utvinne oljen lønnsomt.

Den valgte løsningen for Mariner består av en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell, samt et lagringsskip (FSU). Boring vil bli utført fra PDQ-riggen, med assistanse fra en oppjekkbar rigg de første fire til fem årene.

Les også: Advokatenes tre punkter for å hindre Sverdrup-sprekk