Avi Joshi (fra venstre), Hermela S. Hailemariam, Henrikke Nygaard og Armand Grigorian har så langt ikke klart å finne olje. I løpet av de to dagene PetroChallenge varer får de prøve seg som oljeselskap, med leteboring, kjøp og salg av lisenser og et budsjett på 200 millioner dollar. (Bilde: Ina Steen Andersen)

PETRO CHALLENGE

– Det virker risikabelt å utdanne seg til jobb i oljebransjen

16- og 17-åringer fikk prøve seg som letesjefer.

500 elever fra videregående skoler i Rogaland er tirsdag og onsdag samlet i Stavanger Forum, eller deltar via internett, for å få et innsyn i hvordan oljebransjen fungerer.

For niende år gang arrangeres PetroChallenge, et oljesimuleringsspill, som skal gi 16- og 17-åringene økt kunnskap om petroleumsindustrien.

– Oljen vil ta slutt en dag

Men er elevene interessert i å jobbe i oljebransjen?

Avi Joshi, Hermela S. Hailemariam, Henrikke Nygaard og Armand Grigorian, elever ved St. Olav videregående skole i Stavanger, er usikre.

De har nå fått prøve seg som oljeselskap en hel skoledag, og er enige om at arbeidet virker mer interessant enn de hadde sett for seg.

Samtidig har de fått med seg at det er usikre tider i bransjen.

– Jeg har jo sett at det er mange som må kutte. Statoil for eksempel. Det er jo noe du vil tenke på og ta med i vurderingen når du skal velge yrke. Det virker litt risikabelt, sier Hailemariam.

– Oljen vil jo ta slutt en dag, så det gjør meg usikker på om jeg ønsker meg til oljebransjen. Det er litt skummelt å ta en utdannelse, og så risikere å stå uten jobb etterpå. Men andre former for energi kan være interessant å jobbe med. Det er jo på en måte knyttet til olje, påpeker Joshi.

Les også: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

– Har fått et innblikk

Nygaard har planer om å bli sykepleier, og har ikke tenkt på oljebransjen som en aktuell yrkesvei. Men etter å ha prøvd seg på simuleringsspillet er det ikke like uaktuelt.

– Jeg har blitt litt påvirket. Nå har jeg fått et lite innblikk i hva det er, og det virker mye gøyere enn det jeg hadde trodd, mer interessant arbeid. Jeg visste ikke stort annet enn at det ble boret et hull i bakken, men jeg ser jo nå at det består av mye mer enn det. Så kanskje det er noe jeg må vurdere, sier hun.

Samme konklusjon har Grigorian landet på.

– Faren min jobber i oljebransjen, men jeg har ikke visst så mye om det fordet om. Det har vært interessant å jobbe med det i dag, og jeg synes det virker mye kjekkere, påpeker han.

Se vår oversikt: Se vår oversikt: Her forsvinner oljejobbene

 Elevene må selv finne ut hvor de tror det kan være olje. Det er ikke lett, skal vi tro de fire 1.-klassingene fra St. Olav videregående skole. Ina Steen Andersen

 – Reell arbeidsprosess

Norsk olje og gass ønsker gjennom PetroChallenge å synliggjøre hvordan oljeindustrien ser ut i praksis.

– Ofte har ungdommene et bilde av oljeindustrien. Det kan være rigger, plattformer, skip, de ser bygningene hvor oljeselskapene holder til på Forus, og mange har gjerne foreldre som jobber der. Men det er likevel vanskelig å vite hva de faktisk gjør på jobben. Her får elevene prøve seg som leteteam, hvor de får en praktisk utføring i alle leddene av oljebransjen, forklarer fagsjef Thina Hagen.

På mange måter er PetroChallenge en arena for å rekruttere ungdommene til olje og gass.

– Samtidig handler det om at de som etter to dager med simulering ser at de ikke ønsker å jobbe innen petroleum, de vet i hvert fall hvorfor de ikke vil. De har fått et innblikk i den reelle arbeidsprosessen, og vet hva jobben går i, sier Hagen.

I tillegg påpeker hun at de ønsker å framheve realfag og teknologifag generelt.

– Vi ønsker å vise fram det teknologiske aspektet. Det finnes store muligheter her innen olje, men for eksempel også innen mer fornybare energi, forklarer hun.

Les også: – Finn en løsning uten folk i Nordsjøen. Da er problemet løst

500 elever deltar på PetroChallenge i Stavanger Forum tirsdag og onsdag. Ina Steen Andersen

Fungerer som et oljeselskap

I PetroChallenge opererer elevene i grupper på tre eller fire personer og fungerer som et oljeselskap med 200 millioner dollar i egenkapital. Hver av gruppene fungerer som et leteteam. De skal både finne olje og gass og de skal kunne få en økonomisk gevinst av funnene.

Pengene de får utdelt skal de bruke til å finne leteområder, by på lisenser, ta vare på miljøet, kjøpe seg inn i felt, leie inn borerigger, vise samfunnsansvar og alt som hører med i en leteprosess.

Gjennom spillets gang får de et grundig innblikk i hvordan oljeleting foregår, hvordan miljøhensyn spiller inn, hvor viktig det er med samarbeid, både internt i det enkelte lag og mellom lagene, og hva som må til for at investeringene skal bli lønnsomme.

Simuleringen skal gi en praktisk erfaring i bruk av real- og teknologifag innenfor olje- og gassindustrien.

Til London

PetroChallenge arrangeres i fire omganger på fire ulike steder i Norge. Først i Rogaland, deretter Oslo og Akershus, Trøndelag og så Nordland, Troms og Finnmark. I tillegg kan skoler delta over internett.

Laget med det beste resultatet på tvers av samlingene får muligheten til å representere Norge i den internasjonale finalen i London på nyåret.

Les også:

«Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»

Fikk 40.000 i lønnshopp og 360.000 i bonus for å bli i jobben

Sjøfolk jobber 700 timer mer enn oljearbeidere i 2-4-ordning