Design i farta

  • naturvitenskap

En designerbuss skal sette fart i sakene.

Design selger. 3500 sportsglade mennesker kjøpte en Sweet-hjelm i fjor. I år kommer enda flere til å sette på seg en hjelm "made in Trysil" for første gang. Det fantastiske salget til nykommerbedriften er en av mange grunner til at produsenten Sweet Protection mottok NHOs nyskapingspris 1. september i år.

Nå skal en landsomfattende designturné oppfordre 10 000 produksjonsbedrifter til å satse like bevisst på design som actiongutta i Trysil.

Daglige leder, Atle Engebret, mener design har vært en av de viktigste faktorene til suksessen. Sweet Protection drives av seks unge ski- og snowboardentusiaster fra Trysil. Selskapet har en fast ansatt industridesigner som er utdannet ved Arkitekthøyskolen i Oslo.

Mottoet for designprofilen er "Clean, Aggressive and Honest". - Vi satser på vår egen profil og fokuserer mest på teknologi og funksjonalitet, sier Engebret. Et eksempel på hjelmenes funksjonalitet, er de avtakbare øreklaffene på sidene av hjelmen. Disse kan fjernes for å erstattes med en enhet som kan kobles til minidisc eller mp3- spilleren på innerlomma.

- Det har vi gjort fordi det er blitt mer utbredt å kjøre med musikk. Vi tar innovasjon og nytekning veldig alvorlig. Vi kunne aldri lansert et produkt som allerede finnes, sier Engebret.

Designturné

Norsk Designråd og Innovasjon Norge samarbeider om en landsomfattende turné som skal bevisstgjøre norske produksjonsmiljøer til å tenke på design.

Invitasjoner til 10 000 små og mellomstore bedrifter er sendt ut. Turneen startet opp i Tromsø 5. oktober og består av en mobil utstilling, spesialdesignet buss, seminarer og bedriftsbesøk. Det skal holdes seminar i 16 byer. Men bussen vil oppsøke enda flere steder.

- Seminarene tilpasses de lokale forhold, sier prosjektleder Berth Stensen i Design Underveis. Lokale bedrifter vil for eksempel presentere hvordan de har tatt i bruk design. Målgruppen er små og mellomstore bedrifter.

Inspirert av speil

Design er overalt og det finnes ikke ett produkt som er sikret et bestemt utseende i all fremtid. Lysbryterne, som man kanskje ikke reflekterer så mye over når det kommer til utseende, er også kommet på designerens tegnebrett. Lysbryteprodusenten Elko har fått hjelp av tidligere Saab-designer Einar J. Hareide i utformingen av sin nye serie brytere og stikkontakter.

Inspirasjonen til grunndesignet i Elko Plus kommer fra speilet. En blank bryter henter opp lys og farger fra rommet.

- Ved å tilføre en sfærisk form skapes spenning og vridninger i det reflekterte lyset, sier designer Einar J. Hareide. Elko Plus skal gi brukerne større mulighet for individuell tilpasning til øvrig interiør i de tusen hjem.

- Bestillingene fra elektrogrossistene strømmer på etter at den ble presentert på Eliaden, sier produksjonssjef Thorstein Medhus, som setter den nye serien i masseproduksjon i disse dager.

Ikke bare til pynt

Selv om design ofte forbindes med noe som skal glede øyet, er målet for turneen å vise at design ikke bare er formgivning. Et godt eksempel på dette er selve "turnébussen". Den er produsert av Vest- Busscar AS. Designsatsingen til bussprodusenten har ikke først og fremst vært rettet mot sluttforbrukeren, slik hjelmene til Sweet Protection og lysbryterne til Elko, men mot en effektivisering av selve produksjonen.

Produksjonstiden til hver enkelt buss ble redusert med 10 dager etter at Stryn-bedriften satset strategisk på design. - Det er fordi bussene nå består av færre moduler som er lettere å sette sammen, forklarer Øyvind Hopland, konstruksjonssjef i Vest-Busscar AS.

Økt satsing på design synes tydelig på bunnlinjen. Etter at Vest- Busscar satt i gang designsatsingen i 1995 og de nye bussene kom i produksjon, har antall solgte busser økt betraktelig hvert eneste år. Neste år vil bussprodusenten selge dobbelt så mange busser som i 1997. Selv om tallenes tale er klar, kan også kontruksjonssjef Hopland melde om at det nye designet øker yrkesstoltheten til bussjåførene. - Bussene er blitt et mer helhetlig og gjennomført produkt.

Øker eksporten

I en rapport fra Dansk Design Center i 2003, er konklusjonen tydelig:

Virksomheter som satser bevisst på design, tjener flere penger og har en større eksport enn virksomheter som ikke bruker design

Design økte bruttoresultatet til designbevisste bedrifter med 22% mer i de siste fem regnskapsår enn hos bedrifter som ikke kjøpte designtjenester.

Bedrifter som har hatt en økt satsing på design hatt en 40 % bedre resultatutvikling enn bedrifter hvor designaktiviten har vært konstant eller fallende.

Selskap som både hadde designutdannede medarbeidere og som kjøpte designtjenester eksternt, eksporterer i gjennomsnitt 34% av omsetningen. Selskaper som ikke bruker penger på design eksporterer kun 18 % til utlandet.

Økende interese

En undersøkelse fra Stiftelsen Svensk Industridesign viser at 72% av de spurte selskapene mente at kravet til design har økt de siste årene. Tre av fire bedrifter oppga også at de kjøpte designtjenester.

Berth Stenesen, prosjektleder for Design underveis, mener Norge ligger litt bak Danmark og Sverige når det gjelder bruk av design, slik at Norge har et stort potensiale når det gjelder inntjening som følge av økt satsing.

Hun mener at Vest- Busscar er et godt eksempel på hvordan design har fått ned produksjonskostnadene og dermed blitt mer konkurransedyktige i forhold til busser produsert i lavkostland. Hun mener samtidig at det må en internasjonalisering til for å øke produksjonen er hjemme.

- I utlandet stilles det mye høyere krav til design enn vi er hjemme er klar over.

Brukervennlig

At design ikke bare reflekterer trendy visjoner, er også Techni i Horten et eksempel på.

- Vi satser bevisst på teknologi og brukskvalitet. Da det norske designmiljøet hadde så stor fremvekst, valgte vi å fokusere på funksjonalitet og industralisering av produktene. Tross alt må produktene ut i produksjon, sier daglig leder Dag Almar Hansen.

Techni designer for blant andre Thales Communication, Sensonor og GE Vingmed Ultrasound og har nettopp designet en kabeltrommel for Kongsberg Maritime.

I utformingen av kabeltrommelen, har selskapet satset på ergonomi og brukervennlighet. Kabeltrommelen blir brukt offshore i forbindelse med nødoperasjoner. Det er en kommunikasjonsenhet som kommuniserer akustisk med en Blow Out Preventer, plassert på havbunnen. Den må kunne bæres med i livbåter og i helikopter. Hvert år brukes den i hundrevis av sikkerhetsøvelser på norske oljeplattformer.

Industridesigneren Torun Degnes Kjærheim har designet kabeltrommelen. Designprosessen har foregått i nært samarbeid med kunden Konsberg Maritime. - Via kunden har jeg fått god informasjon om hva brukerne av kabeltrommelen synes var viktig. Jeg har sett på hvordan den skal kunne løftes med hånden, bæres på ryggen, lagres osv, sier Kjærheim. Hun mener den opprinnelige modellen var et typisk produkt bygd opp etter tilgjengelig produksjonsløsninger og at det tok for lite hensyn til bruksaspektet.

Design som identitet

Trysilgutta i Sweet Protection er i gang med å lansere ryggskinner for aktive ski- og snowboardkjørere som vil forebygge skader. Designet for dette produktet har vært like sentralt som ved lanseringen av hjelmene.

- Du ser med en gang at dette er et produkt fra oss. Det er lenge siden man kjøpte en lue bare for å holde seg varm på hodet. Folk kjøper produkter som er nærmest mulig sin egen identitet, sier daglig leder Atle Engeberget, som nå også er i ferd med å satse på økt internasjonal satsing.

Les mer på: www. designunderveis.no