Uten kjøreledning: Det nye regiontoget Talent 3 kan gå inntil 100 km på batteri. (Foto: Bombardier)

Hydrogen eller batteri

De store togprodusentene vil kvitte seg med dieselmotorene. Men der stopper enigheten

Ikke før lanserte Alstom et hydrogentog så slo Bombardier tilbake med et batteritog.

BERLIN: De store togaktørene er ikke enige om hvordan de skal få kastet flest mulig dieselmotorer ut av togene.

Mens franske Alstom satser hardt på hydrogen, basert på kanadiske brenselceller, så vil kanadiske Bombardier ikke ha noe slikt. De vil ha heller at togene skal gå på batteri.

– Vi har vurdert brenselceller og vi har teknologien på radaren, men vi er ikke sikre på at dette er modent nok for å brukes i tog i dag. Batterier, derimot, er svært utbredt over alt og teknologien drives frem av bilindustrien.

Det sier sjefen for Bombardier Transportation, Laurent Troger til tu.no på pressekonferansen til selskapet på InnoTrans 2016 i Berlin.

– Spørsmålet for oss er hvor mye og hvor fort kan vi lade, men vi ser at både levetid går opp og ladetid går ned. I tillegg trenger vi ikke endre noe på arkitekturen i toget, sier Troger.

Lanserer batteritog: Sjefen for Bombardier Transportation, Laurent Troger mener batterier er.
Lanserer batteritog: Sjefen for Bombardier Transportation, Laurent Troger mener batterier er. Foto: ORV

Batteriekspert

Vi spurte Bombardiers batteriekspert, Markus Klohr, om å utdype det toppsjefen lanserte på pressekonferansen.

– Med denne annonseringen har vi batterier i nok en plattform, som spenner fra busser og trikker til T-baner, og nå tog, sier han. Vi har bygget opp et modulsystem med 24,5 og 30 kWt batterier. De kan vi sette sammen slik at de tilpasses kravene fra kjøretøyet. I togene kan vi ha opptil 500 kWt med batterikapasitet, men hvor langt det kan drive toget avhenger av mange faktorer.

Blant faktorene er topografi og hastighet, og ikke minst alt det andre som trenger strøm utenom selve fremdriften.

Batterimann: Markus Klohr er Bombardiers batteriekspert. Han mener at batterier er veien og gå og bemerker at det også er et svært batteri i konkurrenten Alstoms hydrogentog.
Batterimann: Markus Klohr er Bombardiers batteriekspert. Han mener at batterier er veien og gå og bemerker at det også er et svært batteri i konkurrenten Alstoms hydrogentog. Foto: ORV

Mye vil ha strøm

I noen tilfeller er det alt det andre, og spesielt kjøling og oppvarming, som bruker mest strøm. Det gjør at Bombardier mener at strekninger på mellom 50 og 100 kilometer er de som egner seg best for det nye batteritoget.

– Når vi ser på det europeiske markedet er det veldig mange mindre strekninger som ikke er elektrifisert. Det gjør at togselskapene heller velger å kjøre dieseldrevne tog for å slippe å bytte når det er slutt på kjøreledningen, sier Klohr.

Det er årsaken til at det er unødvendig mye dieseldrift i dag, til tross for elektrifiseringen.

– Med den kjørelengden på batteri som nye Talent 3 klarer, så adresserer vi mellom 70 og 80 prosent av de strekningene som er uten kjøreledning i Tyskland. Situasjonen er lik også i mange andre land, sier han.

Krever andre batterier

Selv om bilindustrien går foran og driver batteriutviklingen, er det ikke bilbatterier Bombardier tror på.

Mens en batteribil brukes typisk mellom 2 og 4 prosent av tiden, går et tog gjerne halve døgnet.

– Skulle vi brukt batterier fra bilindustrien ville de ikke vart lenge. Vi er avhengig av helt andre batterier som er bygget for levetid, men også for hurtiglading.

– Når man kommer til en stasjon vil du lade raskest mulig. Hvor fort det kan skje er mest avhengig av hvor mye strøm man kan ha inn til ladestasjonen. Vi kan fylle opp et batteri på 500 kWt på 20 minutter, men det krever noen heftige ladestasjoner, sier Klohr.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)