DAK på internett

Verdens ledende DAK-leverandør leverer snart den siste tradisjonelle programvareoppgraderingen i selskapets 19-årige historie. Men det betyr ikke at Autodesk har tenkt å legge på røret med den nye utgaven av Autocad-familien.

De avvikler de store, monumentale oppgraderingene hvert annet år som får kundene til å svette i månedsvis med en tung læreprosess, lavere produktivitet og en ikke helt ubetydelig post på utgiftsbudsjettet.

– Dette vil det bli slutt på. I stedet for å bringe kundene våre fremover i store, men sjeldne kjempehopp, går vi over til en ny modell med små oppgraderinger med korte intervaller, sier Autodesks nye europasjef og visepresident, Vis Sanchez.

Enklere logistikk

Årsaken til at denne utviklingen er mulig, er at så og si hele kundemassen til Autodesk er koblet til internett og at de selv kan hente oppgraderingene. Det forenkler logistikken voldsomt. I stedet for å kjøpe de store oppgraderinger som tidligere, kan kundene abonnere på den nye ordningen der de vil få en liten oppgradering omtrent en gang i kvartalet.

Sanchez hevder at det vil bli mye enklere for brukerne å ta i bruk mange små oppgraderinger i stedet for få og omfattende. Lærekurven blir ikke så bratt og produktiviteten lider ikke. Men en siste megaoppgradering må kundene gjennom før de kommer til Autodesks nye Nirvana. Alle må over på den kommende 2001-versjonen av programvaren som lanseres i år.

Budsjettvennlig

Selv om den nye oppgraderingsfilosofien over tid vil koste like mye som tidligere, mener Sanchez at brukerne kommer mye bedre ut fordi produktiviteten ikke faller særlig etter en liten oppgradering.

– Dessuten vil det være mye enklere å budsjettere med abonnementer på denne måten enn store uregelmessige oppgradinger.

Dessuten skal hver modul suppleres med nedlastbare læremoduler og som gir en innføring i den nye funksjonaliteten. Autodesk vil også opprette en web-basert supporttjeneste som kundene kan abonnere på.

Den nye oppgraderingsmodellen skal selges gjennom eksisterende forhandlere. Prisen på den nye abonnementsordningen, som blir tilgjengelig i Europa mot slutten av inneværende år, vil tilsvare de gamle oppgraderingene.

Merverdi

– Denne bransjen dreier seg ikke lenger om å bare produsere tegninger. Vi må sørge for at de får mer ut av det datagrunnlaget de allerede produserer, påpeker Sanchez.

Autodesk vil jobbe for at brukerne belønnes med synergieffekter når de velger deres plattform. Som verdens største har selskapet unike muligheter til å dytte konkurrentene ut av det varme redet. Det viktigste konkurransefortrinnet ligger i selve filformatet DWG. Selv om alle konkurrentene jobber for å være kompatible med markedslederen, blir de ikke det før Autodesk åpner det helt, og det gjør de neppe.

Et eksempel på slike synergieffekter er selskapets satsing på iDrop, en teknikk som gjør det mulig for konstruktører å hente konstruksjonselementer ut fra kataloger på internett. Brukeren kan trekke et bilde av en pumpe fra leverandørens Web-katalog i nettleseren og slippe den rett inn i sin egen DAK-tegning. Med på lasset følger da alle konstruksjonsparametrene som gjør at tegningen av pumpen blir integrert i konstruksjonen.

Autodesk håper at dette vil bli en viktig måte å utveksle konstruksjonsdata på, og kan selvfølgelig glede seg over at alle må ha deres programvare for at det skal virke.

Gjenbruk

Autodesk satser nå knallhardt på internett og mobile løsninger. De nye produktene har mange funksjoner for datautveksling og samarbeid over nettet. De nye produktene åpner for betydelig flere og enklere måter å knytte sammen designprosessen mellom flere aktører på.

Samtidig skal datagrunnlaget konstruktørene produserer, legges til rette slik at det kan gjenbrukes i nye former for elektronisk handel. Det skal også bli mye lettere å koble seg opp fra mobile enheter i felten for å få tilgang til ulike konstruksjonsdata, enten det dreier seg om hustegninger eller GIS-databaser.

Autodesk kan neppe sies å ta noen ledelse på dette område, men det er et viktig signal når markedslederen så entydig satser på denne formen for mobil tilgang.

Selskapet kaster seg nå også på livssyklustrenden: De lover at de nye produktene vil gjøre det mulig å utnytte konstruksjonsdata for å følge produkter og bygninger fra vugge til grav, både innenfor egen organisasjon og utenfor.