Da Apple tok en Nokia

Problemer med mobiltelefoner er ikke unikt for Apple. 

Nokia 8210

Lansert i 1999. Var verdens minste mobiltelefon med målene 101.5 x 44.5 x 17.4 mm og en vekt på 79 gram.

Salgsargumenter: Liten og lett, utskiftbare deksler, kan lagre 250 navn, SMS med T9-ordbok, infrarød overføring.

Hadde en feil med skjermen som gjorde at denne gikk i svart. Problemet kunne midlertidig løses ved å klemme på sidene av skjermen.

Apple har i det siste fått mye kritikk for både iPhone 4 sine antenneproblemer og også håndteringen av kritikken i ettertid. Men at en mobiltelefon får så mye kritikk er ikke noe nytt, og Apple er egentlig i godt selskap.

Nokia 8210-marerittet

Nokia har også vært i denne smørja med modellen 8210 for snart ti år siden. Denne telefonen, som da den ble lansert var verdens minste, hadde problemer med skjermen som gjorde at den gikk i svart.

Nokia viste liten forståelse for kritikken da den kom til overflaten, men måtte etterhvert innrømme at 8210 led av feilproduksjon. Det største problemet var at feilen for alvor dukket opp etter at telefonen hadde vært på markedet en stund, og telefonen var da gått ut av produksjon.

Feil på halvparten

At det var problemer med 8210 var kjent lenge, men Nokia benektet dette. Svenske Økokrim kjøpte 100 8210 til sine ansatte, og det viste seg at omtrent halvparten av telefonene hadde problemer med skjermen.

Etterhvert innrømmet Nokia at det var problemer med skjermen til 8210, og at de ville utbedre feilen. De utvidet garantien på telefonen fra ett til to år. Kunder som hadde telefoner som var eldre enn to år måtte betale for å få skiftet skjerm selv.  Skjermproblemene viste seg også å ramme andre modeller som brukte samme skjerm.

ITavisen skrev mye om 8210-problemene da dette stormet som verst »

Også storselgeren 6210 fikk ord på seg for å ha mange feil, og i Danmark hevdet butikkjeder at det var snakk om så mange som en av fem telefoner.

- Feil på 1 av 3

I 2002 viste tall fra Expert at hver tredje Nokia-telefon ble levert inn til service i løpet av et halvt år etter kjøp. Nokia betvilte at tallene stemte, og mente at det måtte være snakk om et inntrykk basert på at de solgte surverent flest telefoner og dermed hadde flere reparasjoner enn konkurrentene.

Situasjonen ble et hodebry for Nokia, som etterhvert måtte slite med et rykte om at det generelt var mye feil på telefonene sine. Og som ordtaket sier: Evig eies kun et dårlig rykte. Nokia fikk ord på seg om å lage telefoner med dårlig kvalitet.

Nokia N97

Dette har nå roet seg, og kvalitetsproblemer er ikke noe de fleste generelt forbinder med Nokia. Men selskapet fikk et nytt skudd for baugen  da de slapp løs N97 på markedet. Denne telefonen, som er selskapets Symbian-flaggskip, har slitt med mange bugs i programvaren. Mange brukere fortvilte over at selskapet brukte lang tid på å slippe programvare som fungerte skikkelig.

I dag er det liten tvil om at N97 har vært et problem for Nokia. I februar innrømmet de at den hadde vært en skuffelse for kundene, og at noe slikt ikke skulle skje igjen.

Ikke unikt for iPhone 4

Kritikken mot Apples iPhone 4-antenne er nok berettiget, og selskapet kunne nok håndtert dette klokere. Spesielt deres siste fremstøt med videoer av konkurrerende telefoner som mister signalstyrke har møtt mye kritikk.

Men problemer med produkter og klagestorm er i alle fall ikke noe unikt for verken Apple eller iphone 4. Så gjenstår det å se hva iPhone 4 har gjort med ryktet til selskapet.

Kilder: ITavisen.no, TheRegister.co.uk, Digi.no