OLJE OG GASS

Costners system unødvendig

SYSTEM: Ocean Therapy Solutions og rederiet Edison Chouest har utstyr supplyskipet Ella G med lenser, Frank Mohn-skimmer, OTS-separtorer og oljelagertanker.  Skipet kan settes inn der det er behov. Costner vil ha flere slike skip i beredskap rundt Mexicogulfen.
SYSTEM: Ocean Therapy Solutions og rederiet Edison Chouest har utstyr supplyskipet Ella G med lenser, Frank Mohn-skimmer, OTS-separtorer og oljelagertanker. Skipet kan settes inn der det er behov. Costner vil ha flere slike skip i beredskap rundt Mexicogulfen. Bilde: OTS
Tore Stensvold
25. aug. 2010 - 13:55

ONS / STAVANGER: Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO) ser ikke behov for oljeseparatorsystemet til Kevin Costner på norske oljevernskip.

– Med dagens system har vi ikke behov for separasjon av olje og vann ute på skipene som tar opp oljen, sier administrerende direktør Arne W. Knudsen i NOFO til Teknisk Ukeblad.

Les også: Costner avhengig av norsk skimmer

Over på tankskip

I Norge vil oljen iblandet en del vann tas opp med skimmer og pumpes over i tanker uten å separeres først. Ifølge NOFO har skipene plass til 1.000 - 1.500 kubikkmeter olje eller oljeblandet vann. Når tankene er fulle, blir det pumpet over i tankbåt og kjørt til land for videre behandling og separasjon.

– Så lenge vi får opp svært mye olje og lite vann, er det ikke behov for å separare ute på skipet, sier Knudsen.

ENGASJERT: Kevin Costner (t.h.) ombord på "Ella G", et forsyningsskip utstyrt med fire enorme sentrifuger - med tilnavnet T-Rex - som nå brukes i Mexicogolfen. Sentrifugene skal kunne samle opp 3 millioner liter olje daglig.
ENGASJERT: Kevin Costner (t.h.) ombord på "Ella G", et forsyningsskip utstyrt med fire enorme sentrifuger - med tilnavnet T-Rex - som nå brukes i Mexicogolfen. Sentrifugene skal kunne samle opp 3 millioner liter olje daglig. Ocean Therapy Solutions

Norsk skimmer

Kevin Costners system er avhengig av den norske skimmeren Trans Rec, utviklet av Framo Engineering. De hevder at deres skimmer tar opp rundt 90-95 prosent ren olje fra lensene. Dermed er det svært lite vann som behøver å separeres.

Bellona påpeker at lensenes effektivitet er avgjørende. De må samle oljen slik at det er mulig å skimme så å si ren olje.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ekstra kapasitet

Bellona vil derfor ikke kategorisk avvise at separasajon ute på oljevernskip er unødvendig.

– Costners system står og faller på lensene og skimmerens effektivitet. Dersom det i hovedsak tas opp veldig mye olje og lite iblandet vann, kan separasjon være undøvendig i opptaksfasen, sier rådgiver Karl Kristensen i Bellona.

Han mener imidlertid at vi i Norge bør ha beredskap for å kunne separere på skip.

NØKKELKOMPONENT: Skimmeren fra Frank Mohn Flatøy kan suge opp 400 kubikkmeter olje i timen. Fire sentrifugalseparatorer fra Kevin Costners firma klarer så vidt å ta unna for "T-Rex", som amerikanerne kaller skimmeren.
NØKKELKOMPONENT: Skimmeren fra Framo kan suge opp 400 kubikkmeter olje i timen. Fire sentrifugalseparatorer fra Kevin Costners firma klarer så vidt å ta unna for "T-Rex", som amerikanerne kaller skimmeren. PAJ

Naturlig separasjon

Sivilingeniør Jan Sverre Christensen, med lang erfaring fra oljevernutstyr, hevder at Costners separtor er overflødig:

– Olje og vann separeres helt naturlig når det blir stående stille i tanker, sier Jan Sverre Christensen.

Han har jobbet med skimmere, pumper og oljevern i over 30 år, og utviklet blant annet Euroskimmer som i 1989 ble brukt på utslippet fra Exxon Valdez.

Søppel og døde dyr

Han sier at det som regel kommer både døde fugler, fisker, tang og tare sammen med oljen og vannet. Selv om kuttemekanismer og siler fjerner en del av det, vil forurensninger føres med inn i sentrifugalpumpene og etter hvert redusere effektiviteten og til slutt stanse dem.

– I Norge føres vannholdig olje på land for videre behandling. Etter kort tid vil vann og olje separeres av tyngdekraften. Oljen flyter opp, mens vann og annet synker, sier Christensen.

Ifølge Framo vil de klare å suge opp mellom 90 og 95 prosent olje, det vil si at vanninnholdet er svært lavt. Det blir dermed ikke veldig store mengder "overflødig" væske som må fraktes til land.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.