Denne planovergangen ligger veldig uheldig til. Den korte avstanden til riksveg 7 i forgrunnen fører til at det ofte oppstår farlige situasjoner. Nå skal den bort. (Bilde: Eirik Øen)

Contexo lavest på kulvert og bru

Planovergangene ligger like øst for Geilo sentrum. Det er to lokalveger som krysser Bergensbanen. Riksveg 7 går parallelt med banen i området. Begge overgangene ligger noen får meter fra riksvegen. Kombinasjonen av planovergang og avkjøring fra veg med gjennomgangstrafikk er svært lite gunstig.

Nå skal de to lokalvegene kobles sammen og føres under banen i en kulvert. Denne blir 5 meter bred, 4,75 meter høy og ca. 12 meter lang. Den beskjedne bredden kommer av at den ikke skal brukes av myke trafikanter. De får en egen bru over banen som blir 95 meter lang og skal bygges i tre. Oppdraget omfatter også anlegg av 940 meter lokalveg, 300 meter gang/sykkelveg og omlegging av 430 meter kommunale ledninger. Prosjekteringen er utført av Asplan Viak.

Contexo holder til i Olso. Firmaet ble etablert så sent som i 2008. Det har spesialisert seg på ledelse og gjennomføring av prosjekter, og baserer seg på innleie av mannskap og maskiner. Det har ingen maskinpark og svært få ansatte.

Anbudet fra Contexo ligger noe lavere enn byggherren regnet med på forhånd. Nest lavest ligger ECO Bygg fra Åseral med 19,588 millioner kroner. Tett bak følger T Engene fra Gol (19,878 mill.) og HAB Construction (19,932 mill.). Den videre rekkefølgen er: Atlant Entreprenør fra Tønsberg (20,783 mill.), Betonmast (20,729 mill.), Veidekke (22,686 mill.) og Mesta (23,703 mill.).

De to vegene som krysser jernbanen, gir adkomst til et boligfelt, flere gårdsbruk, mange hytter og et barnesykehus. Nå er det planer om å bygge flere hytter i området. Før det skjer, må planovergangene bort. Regningen dekkes av Hol kommune og Jernbaneverket.