De som vil ta seg over denne brua for egen kraft, har ikke mye plass å bevege seg på. Consolvo fra Lier har gitt det laveste anbudet på en påhengt gang/sykkelbane. (Bilde: Anders Kivle, Statens vegvesen)

Consolvo lavest på Tromøybrua

Consolvo som holder til i Lier, er tidligere kjent som Vedlikeholdservice.

NLI Contracting fra Tønsberg har gitt det nest laveste anbudet. Det er på 21,057 mill. Øvrige anbydere er Betonmast fra Oslo (22,478 mill.) og BMO Entreprenør fra Kongsberg (29,063 mill.). De laveste anbudene ligger lavere enn Vegvesenets kalkyle.

Tromøybrua ligger 5 km øst for sentrum i Arendal. Det er en 412 meter lang hengebru med et hovedspenn på 240 meter. Brua ble åpnet i 1961.

Som de fleste bruer fra den tiden har den et utilstrekkelig tilbud til myke trafikanter. En smal stripe på den ene siden av bru er alt. Senest 1. november neste år blir det mye bedre. Da skal en 2,5 meter bred gang/sykkelbane være på plass på vestsiden av kjørebanen.

En vesentlig del av entreprenørarbeidet vil bestå i å sette opp rekkverk. Myke trafikanter skal beskyttes med et 1,6 meter høyt rekkverk på hver side av gang/sykkelbanen. Rekkverkene på hver side av kjørebanen skal få avløsning etter 50 års tjeneste. Mellom disse skal det settes opp et rekkverk som snevrer inn kjørebanen.

Innsnevringen er nødvendig for å hindre at kablene på vestsiden av kjørebanen får for stor belastning når gang/sykkelbanen henges på.

Den som får kontrakten skal også skifte ut belysningen på brua.