TRYGG: Containerskipet Celina på vei til Johansen Slip & Mek. AS ved Raudeberg i Vågsøy kommune, søndag 18. mars, ni dager etter at det gik på grunn. Ikke en dråpe olje slapp ut under berging og slep. (Bilde: Kystverket)

Containerskipet Celina berget

Celina trygt til kai

Containerskipet Celina ble søndag morgen trukket av grunn og slept til kai ved Måløy.

MV Celina

·  Verft: Jiangzhou Union Shipbuilding, Rui Chang, China

·  Klasseselskap: Germanischer Lloyd

·  Byggeår: 2002

·  Lengde: 123 meter

·  Bredde: 21 meter

·  Bruttotonn: 8350

·  Maks fart: 17 knop

·  Eier: Klingenberg Bereederung, Ellerbek, Germany

·  Flagg: Antigua Barbuda [AG],

Kystverket melder at det ikke ble observert oljeforurensning i forbindelse med avtrekket.

Det ble heller ikke sluppet ut olje under slepet til Raudeberg nord for Måløy.

Prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket er svært glad for at bergingen gikk raskt og effektivt, uten utslipp av olje.

Les også: Celina grunnstøtte etter feilnavigering

Heldig

– Det er svært kritisk når skipet trekkes av grunnen. Vi vet at det er skade på tanker og at det er olje om bord. Likevel er det ikke observert en eneste dråpe olje, sier Mortensholm til Teknisk Ukeblad.

Han mener det var utrolig flaks at det ikke slapp utn noe olje da Celina gikk på grunn i 10 knops fart.

– Det er mye strøm i området og det var derfor viktig at et ikke skule slippe ut noe olje da skipet ble trukekt av grunnen. Det kunne medført oljeorurensning voer et stort område, sier Mortensholm.

Les også: Slik skal Celina berges

Dokkes

Celina ble slept til Johansen Slip & Mek. AS, der det fram til fredag skal tømmes for de 156 containerne som fortsatt var om bord. Ifølge Kystverket skal Celina i tørrdokk ved naboverftet Båtbygg AS for ytterligere utbedring av skadene.

– Vi vet fra dokking av Full City og Godafoss at det slipper ut olje når skipet dokkes. Vi vil følge nøye opp, sier Mortensholm.

Det tyske rederiet har engasjert Buksér og Berging til å redde skipet. Det gikk hull på tre av fire bunkerstanker da skipet gikk på grunn fredag 9. mars. Tankene måtte tømmes før Celina kunne trekkes av grunnen.

Fjernet olje

Arbeidet med å tømme de punkterte og skadde oljetankene var ferdigstilt lørdag morgen.  115 kubikkmeter bunkersolje er fjernet . Ved flo sjø søndag morgen klokka 06.50 ble skipet trukket av grunnen og kursen satt mot Raudberg med en hastighet på 1 knop.

Johansen Slip & Mek. AS ligger rett ved skipsleia på Raudeberg i Vågsøy Kommune og er spesialisert på reparasjon og vedlikehold av mindre skip.

Les også: Færre ulykker på havet