California gir opp null-utslipp

Bilprodusentene skal nå kunne erstatte en del av elbielene med hybridbiler og lavutslippsbiler.

I det opprinnelige vedtaket som ble gjort for ti år siden og bekreftet så sent som i fjor høst, måtte ti prosent av bilene som ble solgt i California i 2003 være utslippsfrie, det vil i praksis si elektriske. Men årene er gått og elektriske biler er fortsatt fremtidsmusikk for massemarkedet.

Amerikanerne er ikke interessert i små, elektriske biler. De er for dyre og rekkevidden er for liten. I dag finnes det bare 2400 elektriske biler i California.

Vedtaket blir sett på som et kompromiss for å få ned luftforurensingen selv uten en kraftig vekst av elektriske biler.

California Air Resources Board som setter kravene til bilindustrien, har derfor endret pålegget til at ti prosent av bilene skal være nesten nullutslippsbiler. To prosent skal være nullutslippsbiler, to prosent skal være hybridbiler, mens de siste seks prosentene skal være biler med veldig lavt utslipp av forurensende gasser.

Nissan Sentra CA er i følge San Francisco Chronicle den eneste bilen på markedet som oppfyller kravet om veldig lave utslipp. Toyota Prius er en av hybridbilene på markedet. Hybridbilene har en bensinmotor og en elektrisk motor. På sikt kan også biler med brenselceller komme på markedet.