Cadillac-nyhet med demping

Linjene i STS er dels arvet, dels ferske. Den største tekniske nyheten i Cadillac STS 2005 er at bilen har fått helt ny teknikk i støtdempere/hjuloppheng.

Ofte bruker General Motors nettopp Cadillac som en slags frontfigur når ny teknikk lanseres.

Detaljert informasjon om den nye teknikken mangler, men deres Magnetic Ride Control skal utnytte et fysisk fenomen, rheo-viskositet; når strøm påtrykkes en magnetisk følsom væske forandres væskens seighet - viskositet. Prinsippet er ikke tidligere brukt i serieproduserte biler.

Motorene i STS er enten en 3,6 liter V6 VVT eller 4,6 liter Northstar V8. Dessverre vil ikke produsenten si noe om dreiemoment og effekt. Men i god amerikansk tradisjon er nok ikke litereffekten stort over 60 hk/42 kW.

Du kan velge mellom drift bare på bakhjulene eller på alle fire.

STS kommer på markedet i Europa i 2. kvartal 2005. Hva den kommer til å koste på gata i Norge vet selv ikke GM-sjefen. Men veldig mye under en mill. blir det sikkert ikke.