BYGG

Byggevarer til halv pris

Joachim Seehusen
7. mai 2007 - 12:07
Vis mer

Nå skal NCCs Kina-hus på salgsturné i norden.

I september kommer huset til Norge. I Oslo og et par utvalgte steder på Østlandet vil det være tilgjengelig for NCCs kunder og ansatte. Der er alt, fra bærende stålkonstruksjoner via isolasjon til samtlige synlige produkter hentet fra Kina.

Halv pris

I Kina kan NCC hente byggevarer til halv pris, eller enda billigere, foreller innkjøpsdirektør Johanna Hagelberg.

I snitt sparer NCC 20 prosent på sine innkjøp utenfor Norden, der er EU-landene Tyskland og Spania fortsatt de største leverandørlandene. Men nå kommer Kina for fullt, også innen byggenæringen.

Fortsatt utgjør internasjonale innkjøp lite, men det kan endre seg fort.

Som bilindustrien

– Byggenæringen er i dag der bilbransjen var for 20 år siden, sier Hagelberg som har sin tidligere erfaring fra innkjøpsledelse i de store bilkonsernene General Motors og Scania.

Hun vil ikke ut med hvilke mål NCC har satt seg for internasjonale innkjøp, det skal forbli en internplan, hemmelig for utenforstående.

– Det var 250 millioner i fjor fra land utenfor Norden, jeg blir ikke overrasket om det blir tredoblet i år. Totalt kjøper NCC for 40 milliarder kroner.

– Vi vil øke tempoet i internasjonale innkjøp, lover hun.

Prispress

Internasjonale innkjøp fra andre nordiske land utjgør en milliard kroner. Effekten av disse innkjøpene er stor også på de hjemlige leverandørene.

– Vi regner med at besparelsene er ti ganger så store på de hjemlige innkjøpene fordi prisene presses. Vi har blant annet merket en stor prisnedgang på stålarbeider, sier Hagelberg.

NCC har tegnet en avtale med nordiske vindusleverandører. Fortsatt kommer de fleste av vinduene fra hjemlige produsenter. - Men vi er ikke fornøyd, hovedgrunnen til at vi har den avtalen er at internasjonale leverandører foreløpig ikke har leveringskapasitet, sier Hagelberg.

Hun mener konkurransen er fraværende på de hjemlige markedene for byggevarer. – Ja, det er mangel på konkurranse, det skyldes i stor grad ukyndige innkjøpere.

Skespsis

Men NCC merker en viss skepsis, både blant kunder og egne ansatte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det har med vaner å gjøre, det er som å skifte butikk når man har handlet hos Ica i årevis, mener Hagelberg.

Det er denne skepsisen Kinahuset skal bidra til å redusere. Hun forteller at kunder som har sett produktene og spesifikasjonene fra fremmede og ukjente leverandører som oftest vender tommelen opp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.