Bussmisjonæren

  • ikt

- I løpet av november vil alle bussene på TimeEkspressens rute 1 mellom Notodden og Oslo ha installert systemet. Dermed har vi etablert en viktig referanse som kan brukes i vår videre markedsføring, sier gründer og administrerende direktør Harald Eke i Kongsberg GPS Navigasjon AS.

Eke jobbet tidligere med maritime navigasjonssystemer i Kongsberg-gruppen. Han forteller at ideen til produktet kom en sen høstkveld på en bekmørk kai på Vestlandet da han skulle med rutebåten til Bergen. Men hvor bliver Ormen Lange? Han visste at GPS-systemet visste hvor båten var. Og mobiltelefonen lå i lomma. Dermed burde det være mulig å utvikle et produkt som kunne gi automatisk sanntids ankomstinformasjon til reisende. Markedet var han selv et levende eksempel på.

Først båt, så buss

Han legger ikke skjul på at det har vært til dels tunge stunder og trange tider siden selskapet ble etablert i 1994. Men Eke har fortsatt aksjemajoriteten i selskapet med 65 prosent, mens Kongsberg Invest AS er inne med 28 prosent. Resten er fordelt på blant annet de fire andre ansatte i selskapet.

- Den første installasjonen var på plass hos Fylkesbåtane i Sogn og Fjordane i 1997. Senere har vi videreutviklet systemet for busser og annen kollektivtrafikk hvor markedet er vesentlig større. Med APIS vil busselskapene kunne gi de reisende et vesentlig bedre tilbud ved at de får eksakt ankomst og avreisetid, enten ved å abonnere på varsling via SMS eller ved selv å ringe sentralen for oppdatert informasjon. Transportselskapet får dessuten et godt logistikk- og planleggingsverktøy. Systemet er klargjort for automatisk trafikklysprioritering for kollektivtrafikk, sier Eke.

Systemet kan også brukes til å presentere ulike typer informasjon på multimediaterminaler om bord i bussene. Det kan være informasjon om av- og påstigning, sikkerhetsinformasjon, oppdaterte nyheter og værmelding. Eller det kan være turistinformasjon og reklame som dukker opp på riktig sted geografisk. Som for eksempel reklame for Aass Bryggeri før bussen stopper på Bragernes Torv i Drammen (hvis det er lov, da).

Kun avvik

APIS er ikke det eneste passasjerinformasjonssystemet på markedet. - Men vårt system er det enkleste og dermed mest prisgunstige, sier Eke. - Andre systemer sender bussenes posisjon kontinuerlig mot serveren i sentralen. Dette krever tungt datautstyr med stor regnekapasitet. Dersom det baseres på leie av kommunikasjon fra mobiloperatører, blir det dessuten svært dyrt for bussoperatøren. Mange velger å etablere egne nett, som for eksempel i Göteborg. Dette krever også store investeringer og ansatte til å drifte systemet, og dekningsområdet blir meget begrenset.

- APIS sender kun avviksmeldinger hvor busselskapet selv kan velge avviksgrensene. Dette gir langt lavere datatrafikk. Vi drifter selv systemet med en kostnadseffektiv serverinstallasjon. Det vil vi også kunne gjøre selv om vi får solgt systemet til samtlige busselskaper i landet, sier Eke.

Det er dog mye misjonering som må til før så skjer. Eke forteller imidlertid at de nå er i forhandlinger med strategiske partnere med henblikk på markedsføring både i Norge og internasjonalt.