Når bussen har sluppet av passasjerer på holdeplassen i Nydalen må den stille seg i køen på Ring 3 sammen med bilene. Etter at den nye gang/sykkelvegen bak Forbrukerrådets bygning til høyre er ferdig, kan fortauet bygges om til kollektivfelt, og bussen kan fortsette uhindret rett fram. (Bilde: Anders Haakonsen)

Bussen skal fram på Ring 3

Det nye feltet skal legges langs østgående kjørebane. I dag er det ingen mulighet til å utvide Ring 3 i bredden hvis man ikke vil sperre inngangen til Forbrukerrådet som holder til i Rolf Wickstrøms vei 15. Men fotgjengere og syklister er smidigere enn busser, og på baksiden av bygningen er det plass til en gang/sykkelveg.

Billig er denne løsningen ikke. Det er trangt på begge sider av Forbrukerrådet. Den nye g/s-vegen må gå helt inntil Gjøvikbanen. Når man arbeider nær et jernbanespor, må man forholde seg til strenge restriksjoner.

Den som får kontrakten skal anlegge både gang/sykkelvegen og det nye kollektivfeltet. Begge blir ca. 400 meter lange. Lengden kan virke beskjeden, men det nye kollektivfeltet kommer i forlengelsen av et som har ligget der i mange år. I rushtiden betyr det at bussene kan begynne å kjøre forbi stillestående bilkøer 400 meter før de kan nå.

En del av g/s-vegen skal gå der Nydalen holdeplass på Gjøvikbanen ligger. Denne er totalt nedslitt og ligger dessuten i en skarp kurve som gjør det vanskelig å gå av og på. Nå skal den rives og erstattes av en ny holdeplass litt lenger øst hvor banen går i rett linje. Den nye plattformen blir 170 meter lang. Bygging av holdeplassen inngår i entreprisen. Utgiftene dekkes over jernbanebudsjettet, men Vegvesenet og Jernbaneverket regner med at det er penger å spare på å sette alt ut på en felles entreprise. Byggetiden er beregnet til halvannet år, Vegvesenet tar sikte på anleggstart i juni.

Levering av betongelementer til plattformen på Nydalen holdeplass er ikke med i denne entreprisen. Det er satt ut som en egen entreprise med frist 30. mars.