Buddy-produsent Pure Mobility ser seg nødt til å begjære oppbud. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Buddy er historie

  • Motor

Allerede i august varslet den norske elbilprodusenten Pure Mobility at de søkte en industriell partner til å videreutvikle teknologien og ta Buddy ut i et internasjonalt marked.

Konkurs

I dag melder selskapet at de ikke har kommet i mål med denne prosessen, og at de derfor ser seg nødt til å begjære oppbud.

– Selskapet oppfatter at Buddys gjennomslag i markedet viser konseptets funksjonalitet og nytte. Vi har tro på at mange vil se verdien i et velutviklet konsept som bidrar til at urban mobilitet kan være forurensningsfri, areal- og energieffektiv. Noe som også kan sikre dagens Buddyeiere en nødvendig oppfølging for fortsatt å ha stor glede av elbilen, skriver Pure Mobility i en melding på elbil.no.

Ambassadører

Ved utgangen av september hadde Buddy en markedsandel i Norge på 26 prosent og nesten 50 prosent i Oslo.

– I det siste året har de største eierne tilført driftskapital slik at det skulle være mulig å lykkes med en fornyet satsing på Buddy. Imidlertid har ikke selskapet i rimelig tid kommet i mål med prosessen, skriver selskapet.

– Administrasjon og eiere vil takke alle de over 1.100 Buddyeierne for hva de har bidratt med av entusiasme og ambassadørvirksomhet for vårt lille elektrisk bykjøretøy.

Selskapet har nå 70 millioner kroner i gjeld, hvorav 56 millioner kroner er til aksjonærer. 10 av 33 ansatte er allerede permittert.

I kjølvannet

Buddy-oppbudet kommer bare kort tid etter at det andre norske elbilmerket Think ble solgt til russiske Electric Mobility Solutions.

De varslet en ny Think innen et halvt år, mens Think-ingeniørene gikk til oljen.

Les også: Lager ladere for norsk klima

Think-konkurs kan velte batterigigant

Kutter prisen på Buddy