Sparer penger: Med fallende aktivitet og lavere oljepris er oljeselskapene nå tvunget til å jakte på løsninger som kan spare dem for penger. GS-Hydro like utenfor Oslo mener de sitter på en rørløsning som passer perfekt i dagens kostnadsklima. Her er Ola Rustad i gang med maskinering av deler. (Foto: Peder Qvale)

GS-HYDRO

Bruker tre timer på en jobb som vanligvis tar 99 timer

Ny rørteknologi kan spare oljeindustrien for millioner.

GS-Hydro

  • GS-Hydro ble grunnlagt i Finland i 1974 og har i dag egne selskaper i 17 land. Selskapet har fortsatt  hovedkontor i Finland og er nå heleid av Ratos, et børsnotert svensk privat equity-selskap.
  • Selskapet leverer sveisefrie rørsystemer og satser nå med denne teknologien spesielt mot oljebransjen.
  • GS-Hydro Norge har hovedkontor på Frogner, mellom Oslo og Gardermoen. Har rundt 130 ansatte i Norge.

FROGNER I SØRUM: Flere oljeselskaper har det siste året varslet store kutt i vedlikeholds- og modifikasjonsbudsjettene (V&M).

Kritikere hevder utsettelse og kansellering av vedlikehold er litt som å tisse i buksa for å holde seg varm, altså at man skyver nødvendige kostnader foran seg. Noen peker også på økt sikkerhetsrisiko.

I februar i fjor varslet Statoil at de kom til å kutte sine V&M-kostnader med rundt 30 prosent. For leverandørene, som er avhengige av dette arbeidet, kan det bety krise, og kuttene har allerede ført til tusenvis av permitteringer og oppsigelser.

Sitter på en løsning

Ett av selskapene som er avhengig av V&M-­arbeid er GS-Hydro. Selskapet utvikler rørløsninger som skal gjøre det billigere for oljeselskapene å gjøre vedlikehold som ellers er kostbart og tidkrevende.

Et element i miksen som utgjør vedlikehold på rigger og plattformer, er reparasjon av rør som korroderer, sprekker eller blir ødelagt på en aller annen måte.

Det kan dreie seg om alt fra injeksjonsrør til rør som brukes til brannvann. Poenget er uansett at det er nødvendig å skifte dem ut eller reparere dem etter en viss tid i drift.

Arbeid som dette krever at man sveiser. Dette er kjent som varmt arbeid, som ikke akkurat er populært på plattformer der gasslekkasjer gjør det risikabelt å bruke åpen flamme.

– For å sveise på en oljeplattform må man bygge et habitat. Det vil si at man setter opp et telt med overtrykk som skal sørge for at eventuell gass holder seg ute. Bare dette bruker man to skift på. Så skal det sveises og utføres kontroll av sveis (NDT) før det skal trykktestes og monteres sammen igjen. Dette tar svært lang tid, forklarer teknisk sjef Terje Sørflå i GS-Hydro.

Les også: Sparer opptil 100 arbeidstimer dagen med mobile løsninger

Fra 99 til tre timer

Sørflå og kollegene har gjort beregninger som viser at en typisk sveiseoperasjon offshore tar opptil 99 arbeidstimer. De ser også at det kan gå opptil 3,5 døgn før systemet er i gang igjen etter nedstenging.

De mener selv å kunne gjøre den samme jobben på maks tre timer. Dette skal kun én arbeider sørge for, og han trenger heller ikke bruke åpen flamme eller elektrisitet.

De har nemlig utviklet flenser, som kort fortalt er forbindelser som tillater deg å skru sammen to deler. Dette kan monteres til rørene som såkalt kaldt arbeid.

Hvis du skal bytte en del av et rør, setter du en flens på hver side og bytter ut delen i midten. Kuttingen og endebearbeidingen foregår ved hjelp av luftdrevne maskiner. GS-Hydro bruker­ tre typer flenser opp til 16 tommer som de mener­ dekker over de fleste bruksområder.

– Vi gjør dette ekstremt effektivt. Man kan dra ut om morgenen og komme tilbake på kvelden, noe som sparer oljeselskapene fra å bruke dyre sengeplasser. Vi kan gjøre to–tre jobber på ett skift som ellers ville tatt flere døgn, sier teknologisjef Sørflå.

Les også: Ymes 23 meter høye boretårn kan havne på Jæren

Kan gjøre arbeidet hele året

– Jobber som dette gjøres ofte under vedlikeholdsstanser, der en operatør stenger ned en plattform for en gitt periode. Da skal alt fikses under den stansen. Med vår løsning kan man gjøre mer av dette arbeidet over lengre perioder, noe som gjør at man kan korte ned den stansen med noen dager. Og da snakker vi om å spare store summer, sier han.  

– Denne teknologien må vel gi dere flere oppdrag nå som oljeselskapene jakter på kostnadssparende løsninger?

– Vi har en løsning som kan spare bransjen for mye penger. Det sveises veldig mye på sokkelen, og det lages mye habitater. Jeg snakket med en prosjektleder i et oljeselskap som sa at man i prinsippet kan gjøre denne jobben daglig. Og det gjelder bare én plattform. Man kan jo bare tenke seg hvor stort dette er. Så ja, vi oppbemanner nå for å kunne utføre flere jobber offshore, sier Sørflå.

Les også:

Nå er ingen av prosjektene i Barentshavet lønnsomme

Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Dette selskapet får flere prosjekter når pilene peker nedover