En egen mikrofon, en enhet som tolker lydene, og en mobil som sender dataene til en server, gir teknikere mulighet til å feilsøke en motor på sekunder. (Foto: Augury)

FEILSØKER ELMOTORER PÅ SEKUNDER

Bruker en iPhone til å høre hva som er galt med motoren

«Shazam for motorer».

En erfaren bilmekaniker vil være i stand til å kjenne igjen en del problemer på en bilmodell bare ved å lytte til lydene den lager.

Det er ikke akkurat magi, men heller at bestemte problemer lager bestemte lyder. Prinsippet kan nå tas i bruk av uerfarne, i en rekke andre sammenhenger.

Det amerikansk-israelske selskapet Augury har utviklet en løsning som ved hjelp av en sensor tar opp lyder fra motorer og pumper, og kan analysere om det foreligger et problem, og identifisere hva det er, skriver MIT Technology Review.

Dette er heller ikke magi, men foregår enkelt forklart ved at appen sammenligner lyden med opptak gjort av maskiner som har et problem. Om appen oppfatter at det er et problem, vil den fortelle deg hva som sannsynligvis er årsaken.

Løsningen har blitt beskrevet som «Shazam for motorer».

Krever egen maskinvare

Fullt så enkelt som å ta opp en lyd er dette likevel ikke. Sensoren som benyttes er en magnetsensor som kobles til et eget apparat, som igjen er koblet til en iPhone med tilhørende app.

Sensoren, en kontaktmikrofon, festes på det som skal feilsøkes, og plukker opp vibrasjoner og ultralyd, som tolkes av apparatet, som igjen videreformidler data til produsentens server.

Her analyseres dataene opp mot en database, og får den et treff vil teknikeren få opplysninger om hva problemet er.

Løsningen kan også brukes preventivt, ved at den kan oppdage feil som er i ferd med å oppstå, og spare deg for større reparasjonsutgifter senere. Mindre problemer, som at det er på tide å smøre noe, kan også oppdages.

Ny tilnærming til eksisterende teknologi

Denne tolker lyder og vibrasjoner fra mikrofonen, og sender dataene til en iPhone.
Denne tolker lyder og vibrasjoner fra mikrofonen, og sender dataene til en iPhone. Augury
Maskindiagnostikk ved å lytte til vibrasjoner og lyder i maskineri er i seg selv ikke en ny måte å feilsøke på, men at det er koblet opp mot en database slik at dataene kan sammenlignes, og at en tekniker kan få svar på hva som er problemet på noen sekunder, er er unikt.

Databasen vil også vokse etterhvert som flere bruker løsningen, og om man kommer over problemer som ikke kjennes igjen, vil plattformen følge utviklingen over tid, og kunne identifisere nye problemer raskere.

Augurys løsning er utviklet for diagnostisering av aircondition- og ventilasjonsanlegg i kommersielle bygninger, men kan i teorien brukes på alle typer motorisert maskineri.

Utstyret koster rundt 1000 dollar (8700 kroner). Selskapet ble grunnlagt i 2011, og løsningen ble kommersielt tilgjengelig tidligere i år.