BRENCELCELLESKIP: Eidesviks gassdrevne Viking Energy er brukt som modell i Fellowship-prosjektet. (Bilde: Eidesvik)
FREMTIDEN: Prosjektleder Tomas Tronstad i DNV ser at det åpnes spennende perspektiver både for miljø og norsk industri med bruk av brenselcelleteknologi i skipsfart. (Bilde: DNV)

Brenselcelleprosjekt fosser frem

I 2003 startet en mulighetsstudie som varte frem til 2005. Da ble det gjort en grovsortering og en konseptutvikling, og både type brenselcelleteknologi og fuel ble valgt. Fase 1 i prosjektet kostet ca. 20 millioner kroner.

– Den langsiktige planen er å utvikle maskinerisystemer basert på brenselceller som kan erstatte dagens teknologi for kraftproduksjon om bord på skip – både for framdrift og hjelpesystemer, sier prosjektleder Tomas Tronstad fra DNV og prosjektutvikler Kjell Sandaker fra Sandaker.

Målet er altså å lage et brenselcellesystem som er realistisk å bruke på handelsskip.

– Brenselcelleskipet skal greie de samme funksjonene som det gassdrevne skipet Viking Energy fra Eidesvik gjør i dag. Dette skipet er brukt som modell i prosjektet vårt, sier Tronstad.



Hybridanlegg

Framtidsvisjonen til de fire aktørene i prosjektet er et hybridanlegg i form av brenselceller kombinert med gassmotor eller for eksempel dampturbin.

– Nå starter fase 2 i prosjektet med å ta en tyskprodusert brenselcelle på 330 kW fra MTU CFC Solutions til Norge. Den vil bli integrert med norsk maritim teknologi spesialutviklet for prosjektet innen elektro, kraftelektronikk, maskinintegrasjon og kontrollsystem. Deretter skal hele det nye brenselcellekraftaggregatet testes på land i Norge under kontrollerte former, sier Tronstad. Han legger til at regelverksutvikling og godkjenning også er sentrale elementer i prosjektet.



Forsyningsskip

Når aggregatet er godkjent etter testing på land, skal den tas ombord i et av de nye gassdrevne forsyningsskipene til Eidesvik.

– Her vil vi koble opp aggregatet mot forskjellige systemer i skipet. På den måten kan hele kraftaggregatet testes ut og kvalifiseres under realistiske, operasjonelle forhold, sier Tronstad.

Fellovshipprosjektets totale budsjettramme er på 93,5 millioner kroner for fase 2. De vil få god økonomisk drahjelp gjennom Maroff-programmet i Forskningsrådet som nylig sponset prosjektet med 31,5 millioner kroner. Fra tyske myndigheter og den tyske partneren MTU CFC Solutions skal det investeres 10 millioner kroner. Dessuten har Innovasjon Norge gått inn med fem millioner kroner.



Kvantesprang for miljøet

Et hybridanlegg med brenselceller og dampturbin drevet på LNG er patentert i prosjektet. Et slikt anlegg vil gi opp mot halvert drivstofforbruk, null utslipp av NOx og SOx og opp mot 50 prosent reduksjon av CO2 utslipp sammenlignet med en konvensjonell dieselmotor drevet på marin gassolje.

– Selv om det er noen år til et slikt anlegg er kommersielt konkurransedyktig med gass og dieselmotor, er det spennende perspektiver som åpnes både for miljø og norsk industri. Det er også slik at rammebetingelsene for skipsfarten er under endring, og det vil sterkt favorisere miljøvennlig teknologi i framtiden, sier Tomas Tronstad.