Brenselcelle på bensin

  • naturvitenskap

På vei mot hydrogensamfunnet utvikles nye mellomstadier.

Nå har amerikanske forskere ved Pacific Northwest National Laboratory, PNNL, kommet langt med en reformer som danner hydrogen fra bensin og vann. Hydrogenet brukes deretter i brenselcellen.

- Dermed slipper vi å bygge ut dyr infrastruktur for hydrogenfyllestasjoner og hydrogendistribusjon, sier prosjektleder Larry Pederson ved PNNL. Han regner med at løsningen medfører at drivstofforbruket for kjøretøyer kan reduseres med mer enn 50 prosent i forhold til dagens stempelmotor.

Fordelen med den nye reformeren er at den er rask. Det tar kun 12 sekunder fra den starter til den produserer hydrogen nok til å sette en bil i drift.

Problemet hittil har vært at det har tatt inntil 15 minutter fra reformeren har blitt satt i gang til den kan levere hydrogen til brenselcellen. Dermed har en slik løsning vært umulig i bil. Men med en oppstartsperiode på 12 sekunder, er det fult ut akseptabelt å bruke brenselceller.

Den nye reformeren er basert på mikrokanalteknologi kombinert med damp. Varm damp reagerer med bensin over en katalysator slik at hydrogen tas ut både av hydrokabonmolekylene og vannet.

Reaktoren og dampgeneratoren er utformet som tynne paneler hvor gassene strømmer over store overflater. Teknikken tillater at store gassmengder strømmer gjennom panelene i løpet av kort tid ved en enkel liten elektrisk vifte uten at dampen kjøles ned. Dermed blir genereringen av hydrogen effektiv.

Den store fordelen er at for å generere nok hydrogen til en brenselcelle på 50 kW, tar ikke reformeren mer plass enn en skoeske, 30 x 30 x 15 cm. Dermed kan den også settes i en bil.