Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. (Bilde: Bourbon Offshore Norway)

Bourbon Dolphin: Mye gikk galt samtidig

Sjøforklaringen etter havariet vil gi noen av svarene, kanskje hele forklaringen på hva som forårsaket det utrolige forliset: At 75,2 meter lange og vel 3.000 tonn tunge «Bourbon Dolphin» tippet rundt som en rank jolle utenfor Shetlandsøyene, med 15 mann om bord. Sju ble reddet mens åtte omkom.

Utsatt sjøforklaring

Sjøforklaringen skulle holdes fredag, men Søre Sunnmøre tingrett bestemte onsdag kveld å flytte den fra Søre Sunnmøre tingrett i Volda til Sunnmøre tingrett i Ålesund onsdag 25. april.

Sjøforklaringen ville ellers kollidert med begravelsen til kapteinen på «Bourbon Dolphin», og minnestunden for sønnen hans.

To inspektører

Sjøfartsinspektøren i Trondheim, Nils-Ivar Sørdal, er påtalemyndighetens representant. Han sier til NTB at sjøfartsinspektøren i Bergen, John Ramsøy, kommer til å bistå i utspørringen av de overlevende som skal vitne i retten.

Tre av dem som var mannskap under forliset vil bli avhørt under sjøforklaringen. Det er førstestyrmann Geir Syversen, (37) fra Fredrikstad, matros Egil Atle Hafsås (36) fra Stadlandet og matros Per Jan Vike (56) fra Herøy. Videre vil kaptein Frank Reiersen (36) fra Tromsø også bli avhørt. Han var ikke om bord under ulykken, men er kaptein på et annet skift.

Kaptein Oddne Arve Remøy (44) omkom under forliset, sammen med sin 14 år gamle sønn, David Remøy, som hadde arbeidsuke om bord. Det skal være begravelse/minnestund for de to i Herøy kirke fredag.

Ankerkjettingen

Det har vært flere spekulasjoner omkring årsaken til havariet. Den første gikk ut på at ankerkjettingen til det 18 tonn tunge ankeret «Bourbon Dolphin» slepte på hadde vridd seg over rekka slik at skipet kom i ubalanse og kantret. Ankeret tilhørte boreriggen «Transocean Rather», som skulle flyttes. I tillegg til det tunge ankeret, veide hver meter av den en kilometer lange kjettingen 150 kilo. Vektbelastningen var dermed enorm.

At ankerkjettingen hadde gått ut av den såkalte «haikjeften» på akterdekket og vridd seg over på sida slik at skipet fikk slagside, er senere blitt avvist av øyenvitner.

Skipets stabilitet har det også vært satt spørsmålstegn ved. Skipet var nytt, levert fra Ulstein Verft i fjor og typegodkjent av Veritas. Stabiliteten var godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

Bølger på 9 meter

Det blåste kuling i området, og noen av de overlevende har fortalt om ni meter høye bølger. En kombinasjon av skeivbelastning på båten, høye bølger og bruk av stor motorkraft på slepet kan ha ført til at skipet tippet over ende. Skipet hadde en «bollard pull» (trekkraft) på 194 tonn.

To av mannskapet om bord har de siste dagene uttalt seg til Sunnmørsposten om forhold som har med havariårsaken å gjøre.

Per Jan Vike (56) kom seg ut i siste liten og berget livet. Han vil ikke spekulere i årsak og skyldfordeling, men sier at det var flere uheldige omstendigheter.

- Sammenlagt ble de til en katastrofe. Såpass må jeg da kunne si, sier Vike.

- Forsøkte oppretting

Geir Syversen var førstestyrmann om bord. Han ble berget opp av havet i ni meter høye bølger og hadde da en kroppstemperatur på 31 grader. Han hadde ikke engang redningsvest på seg.

- Skipperen prøvde å rette opp båten, uten at det gikk, sier han til Sunnmørsposten. Det er det eneste han antyder om det som kan ha med ulykkesårsaken å gjøre, bortsett fra at det blåste 32 knop. Det er stiv kuling.

Han forteller at det var seks stykker på brua da båten tippet helt over. Han fløy ut da båten tippet helt over, prøvde å klatre på skroget, men ble tatt med i dragsuget. (©NTB)