Illustrasjonsfoto fra Mochudi, en av de større landsbyene i Botswana. (Bilde: Mirko Raner)

Botswana har bedre jernbane enn Norge

  • Bygg

Ketil Lyng, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening uttrykte misnøye med regjeringens samferdselspolitikk i en tale på Byggedagene.

– følge Jernbaneverkets egen oversikt har vi dårligere standard på jernbanen enn Botswana, sa Lyng.

Uønsket målestokk

– I fare for å fornærme noen – dette er ikke en ønsket målestokk, fortsatte BNL-sjefen.

Lyng var også kritisk til at vinteren har fått så mye av skylden for sammenbruddene i kollektivtransporten og infrastruktur.

Vinteren er kanskje kaldere enn på mange år – og noen har fått mer snø og frost enn vanlig, men det er ikke noen ekstremvinter – i alle fall ikke på Østlandet. Men samtidig har vi opplevd at infrastrukturen omtrent har brutt sammen. Vi kommer oss ikke på jobb som vi skal, landsdeler opplever strømmangel og prisrekorder og vannrasjonering kan bli innført i Bergen.

Løfterikt

Lyng fortsatte med å si at da Nasjonal Transportplan ble lagt frem i fjor var den løfterik, med 100 milliarder kroner ekstra til infrastruktur i perioden frem til 2019.

– Det ble varslet en kraftig økning i bevilgninger til jernbanen, og bedre veier. Men etter at Regjeringen stolt kunne fastslå at de var den første som hadde gjennomført NTP i tråd med løftene i forrige fireårs periode har de fortsatt heller dårlig. Allerede etter ett år ligger de 1,5 mrd. etter det som var løftene i NTP OG i Soria Moria.

Tvil om løfter

Etter en vinter som viser at jernbanen er på bristepunktet, reises det tvil ved om Regjeringen vil stå ved egne løfter.

– Nå har riktignok samferdselsminister Kleppa sagt at hun vil kjempe for hver krone i Nasjonal Transportplan. Hun har vår støtte. Allerede etter ett år ligger regjeringen 1,5 milliarder kroner etter det som var løftene i NTP OG i Soria Moria.

Lyng siterte Sigbjørn Johnsen som i tiden som fylkesmann sa at tiden var overmoden for å tenke nytt i forhold til samfunnets behov for investeringer i infrastruktur.

– Vi må prioritere de investeringene som på lang sikt gir den verdiskapningen som igjen skal bære velferden. God infrastruktur og det bygde miljø er en forutsetning for all verdiskapning. Slik er det bare, fastslo Lyng.