Botanikk i tre dimensjoner

Ved hjelp av franskmennenes informasjon er det laget matematiske ligninger som beskriver hvordan vekster utvikles. Dette danner grunnlaget for programvaren Amap, som gjør det mulig å sette sammen et landskap og siden la det vokse på en naturtro måte.

Mangfold

Amap er en familie med programvare der dataprogrammet Genesis brukes for å skape trær og vekster. Altis brukes til å bygge opp formen på et landskap, mens Orchestra brukes til å sammenføye det hele til et komplett naturtro landskap som kan brukes til visualisering. Det er for eksempel mulig å importere andre tredimensjonale objekter laget i programmer for dataassistert konstruksjon (DAK) eller andre 3D-tegneprogrammer. Sluttresultatet blir et landskap som kan utvikle seg. Programmet tar hensyn til hvordan vekstene utvikler seg ut fra mangfoldet i naturen. Dermed er det mulig å se hvordan et landskap ser ut etter 10, 20 eller 30 år.

Et forskningsteam har studert i detalj hver art som er presentert i Amap. I snitt er det lagt ned fem til seks års forskning som middelverdi for hvert enkelt tre. Bak programmene Genesis og Orchestra ligger 20 års arbeid ved det franske forskningsinstituttet Cirad i Montpellier i Frankrike.

Genesis er mer et slags tredimensjonalt DAK-program for tre og vekster – ettersom det lar vekstene utvikle seg. Derfor kan det være nyttig for simulering av hvordan byggeprosjekter vil utvikle seg over tid. Det vil gi beslutningstakere enda bedre grunnlag for å gjøre beslutninger der naturinngrep må gjøres.

400 arter

Ut fra en database med 400 ulike arter av trær, busker og blomster, kan designeren hente ulike kriterier for den arten som er valgt. Arten har både engelske, franske og latinske navn.

Bruken av Genesis er enkel. Det velges ønsket art, alder og tidspunktet på året veksten skal skapes. Deretter kalkulerer Amap raskt frem resultatet som en trådmodell og til slutt som en komplett 3D-modell. De grundige matematiske ligningene som er laget, gjør det mulig å lage flere vekster som ikke blir like hverandre – akkurat på samme måte som i naturen. Det gjøres ved å velge ulike frønummer – slik at hver vekst blir unik.

Når 3D-modellen er ferdig, er det mulig å arbeide på flere måter. I forbindelse med en arkitekttegning trenger noen få trær en høy realisme, mens en hel skog – sett i fugleperspektiv – trenger et minimum av detaljer.